Mini-Giga-Dominó

Több funkciós játék.


Annyi mindent fejleszt, hogy szinte fel sem tudom sorolni. Igaz, a hagyományos dominó nem az én találmányom, ám ez nem is hagyományos. Ez az „óriás dominó” kifejezetten óvodáskorra szabott tanító játék, amely egyszerre fejleszti a matematikai alapokat, a mozgáskoordinációt és a közös játék élményét.

Eredete rendkívül érdekes. A dominó kb. 800–900 éves, Európában pedig 250–300 éve játsszák a maihoz hasonló formában.

Mint annyi más játék, ez is Kínából ered. A dominó ősi változata a kínai Song-dinasztia idején (kb. 1100 körül) jelent meg. Ott 21 különböző kockát (lapot) használtak, amelyek a két kockával dobható összes lehetőséget mutatták. Európába csak a 18. században jutott el, valószínűleg Olaszországon (Velence) keresztül. A kínai és az európai dominó különbözött: a kínai főleg a szerencsejátékhoz hasonlított, az európai viszont egyszerűsödött (pl. 0-tól kezdve, „üres” félmezőkkel), és inkább családi, logikai játék lett.

A mi játékunk – mivel egy 2,5 évesnek készült – nagy méretű, egyszerű kartonpapír lapokból készült.  Karton dobozból kivágtam 12 db, 9 x 18 cm darab lapot.  A fehér oldalára, az első osztályban használatos piros-kék korongokat használtam, illetve a piros felét tettem felfelé. Hogy az okdala el ne vágja a kezét, fehér szigetelő szalaggal körbe ragasztottam. Mint írtam, 12 db készült, és csak 0-6-ig raktam rá pöttyöket. 


Hogyan lehet vele játszani?

1. Klasszikus dominó szabály

Kezdés: le kell tenni egy lapot középre. Utána mindig olyat rakhat le, amelynek egyik fele ugyanannyi pöttyöt mutat, mint az asztalon lévő valamelyik vég. Ha nincs ilyen, kimarad a sorból. (Az eredeti szabályban több lapot húzunk, de kisgyerekeknél jobb, ha mindenkinek kevés lap van a kezében, és főleg a felismerés gyakorlása a cél.)

2. Más játéklehetőségek ugyanazzal a készlettel

  • Párosító játék: csak annyi a feladat, hogy a gyermek keresse meg az azonos pöttyű lapokat, és egymás mellé tegye.
  • Számláló játék: megszámolja a pöttyöket, és elmondja, „Ez kettő! Ez öt!” – ezzel erősödik a számfogalma.
  • Memória: a lapokat lefelé fordítjátok, és felváltva kettőt fordítotok fel – ha egyező pötty van, megtarthatjátok.
  • Építkezés: egyszerű sorokat, sőt alakzatokat lehet rakni (kígyó, kör, házikó). Ez még inkább szabad játék, de fejleszt.

Színezett pöttyök esetén (ha a pöttyöket különböző színre festenéd) – lehet színek szerint is keresgélni, nemcsak szám szerint.

Közben milyen képessége fejlődik a gyermeknek?

  • Figyelem és koncentráció – meg kell keresnie, hol van ugyanolyan pötty.
  • Forma- és mintafelismerés – észreveszi a pöttyök számát, elrendezését.
  • Számfogalom alapjai – a pöttyöket megszámolva megtanulja a mennyiségeket 0–6-ig.
  • Finommotorika, kéz-szem koordináció – amikor illeszti a lapokat, ügyesedik a kézmozdulatokban.
  • Térbeli tájékozódás – forgatni, illeszteni kell a lapokat a többiekhez.
  • Szociális készségek – ha veled vagy másokkal játszik, megtanul sorra kerülni, szabályt követni, együttműködni.
  • Problémamegoldás, logikai gondolkodás – rájön, hogyan tudja a legjobban lerakni a lapját.

Tehát: a dominó szabálya a klasszikus, de az én változatom nagyon alkalmas arra is, hogy többféle kisebb játék alapja legyen, és sok képességet fejlesszen.


 

Megjegyzések