Egy nap, képekben.
A felnőtteknek nagyon hasznos a napirend kialakítása, amit célszerű gyermekkorban megtanulni. Ha egész kicsiként találkozik vele, egy egyszerűbb fajtával, amiben napi rutin feladatok vannak, azt később kamatoztatni tudja.
Készítettem
egy szöveges-rajzos napirendet. Ebben a korban nyilván egy felnőtt segítségével
használja, anya elolvassa, a gyermek a képről megjegyzi. Egy 2-3 éves így már
használhatja, sőt, kifejezetten hasznos lehet számára. Miért?
- Biztonságérzetet
ad:
a kisgyerekek szeretik tudni, mi következik, ez csökkenti a bizonytalanságot és
a dackorszakos ellenállást.
- Játékos
tanulás:
a képek segítik megérteni az időrendiséget (pl. reggeli → játék → alvás).
- Önállóságra
serkent:
ő maga is „olvashatja” a képekből, így részt vesz a napja alakításában.
- Kommunikációs
segítség:
ha nem tud még mindent szavakkal kifejezni, a képekre mutatva jelezheti, mire
gondol.
- Munkára
nevelés, együttműködés: azt hiszem, ezt magyarázni sem kell.
Szóval,
javaslom minden kisgyermek szüleinek, nagyszüleinek. Megmondom őszintén, az
alapötletet a netről szedtem. Kicsit alakítottam rajta és ezt bárki megteheti a
saját ízlésé, programja, a gyermek kora és a család teendői szerint.
Nálam pl. az elvégzett, megvalósult teendőket egy mosolygós szmájlival jutalmazzuk. Most gyurmaragasztót (UHU patafix) használtam, ha nem válik be áttérek tépőzáras, vagy mágneses megoldásra.
A feladat egyszerű: egyszerű feladatokhoz, egyszerű képek vannak, amit eleinte a szülő megbeszél a gyermekével. Pl. ágyazás. Ehhez a szöveg: beágyazok, és hozzá a kép, a gyermek saját ágyának a fényképe. Vagy. Szöveg: fésülködök, hozzá a kép egy fésű stb. Ha megtette, rakhat egy szmájlit a szövegre.
Mi van, ha nem végzi el a feladat? Hát, gondolom, akkor sem dűl össze a világ. Legfeljebb, nem rakhatja ki a szmájlit. Megjegyzem, nem mindegy, hogy miért. Arra azért oda kell figyelni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése