Fekete István 125 !

Az ifjúság, a természet írója. 

125 évvel ezelőtt, 1900. január 25-én, Göllén (Somogy megye) megszületett Fekete István, József Attila-díjas magyar író, számos regény, ifjúsági könyv és állattörténet írója. Jókai mellett minden idők legolvasottabb magyar írója. Fia, ifj. Fekete István közlése szerint apja könyveit legalább 8,7 millió példányban adták ki.

Nem vagyok egy mai csirke, de már én is ismertem, olvastam, szerettem Fekete István műveit, aztán a gyerekeim is (40-50 év között), most már az unokák is (2-18 év között). Szerintem nincs olyan magyar, aki ne tudná mi az a Vuk, vagy a Tüskevár.

Annyi mindent írhatnék róla (ezt sokan meg is tették), annyi szép, tőle kapott gondolatot kiemelhetnék, de én most csak az általa kitalált állatneveket említeném.  Mert minden név utal a gazdájára. Bruku a  galamb, Cin az egér, Csi a fecske, Csuri a veréb, Hu a bagoly, Kele, a gólya, Kurri a kakas, Mu a marha, Nyaú, a macska, Paták a ló, Szi a kígyó, Tás, a kacsa, Vahur a  kutya, Zu a  bogár stb. Na ugye!?! A kisegér azt mondja: cin-cin, és a neve: Cin. A bagoly azt mondja: hu-huuu, és a neve: Hu. A kutya azt mondja: vau-vau, és a neve: Vahur, stb. Hát nem csodálatos?

Ismét egy játékot találtam ki, hogy a gyerekekhez közelebb vigyem ezt az író-óriást. A következő műveit használtam fel:

  • Tüskevár két nyolcadikos fiú, Tutajos és Bütyök nyári vakációját írja le a Kis-Balaton   környéki nádasban. A kalandok során a fiúk és az olvasók is sokat tanulhatnak a szépségről, a jóságról, a szerelemről és az igazságról.
  • Téli berek  helyszíne megegyezik a Tüskevárban megismert környezettel, azaz víz, sás- és nádtengerével, csak télen. A két diák, Ladó Gyula Lajos és Pondoray Béla mellett feltűnik István bácsi, Náncsi néni.
  • Bogáncs egy imádnivaló pumi, aki alázattal tereli a nyájat, ugat és őrzi a birkákat gazdája kérésére. Azonban egy nap kiszakad ismert környezetéből és új kalandokra indul, még a cirkusz világába is belekóstol.
  • Vuk egy szeretni való kisróka. A vadász és a kutyái megtámadják a rókacsaládot,  egyedül Vuk marad életben, akit nagybátyja, Karak neveli fel és tanítja meg az élet dolgaira. A harc köztük és a vadász között azonban sosem ér véget.
  • Kele című története egy gólyáról szól, aki egy sérülés miatt nem tud elrepülni társaival Afrikába. A rémült és gyanakvó gólya mindenben és mindenkiben az ellenséget látja. Azonban idővel hozzászokik az emberekhez és a többi háziállathoz.
  • A koppányi aga testamentuma főhőse Babocsai László, egy végvári vitéz, akinek édesapját a koppányi aga, Oglu megölte. László fogadalmat tesz, hogy ő viszont az agát öli meg egy párviadalban, és ez meg is történik. A legyőzött Oglu Lászlóra hagyja vagyonát és leányát, Zsuzskát.

A játék célja a szórakoztatáson kívül, Fekete Istvánról, illetve műveiről némi ismeret begyűjtése. Ehhez – mint már annyiszor – egy társasjátékot találtam ki, melynek a Rókák, hősök, legendák címet adtam.

A játék részei:

A játszó felület: Ez egy nagy lap, melyen az író 6 művéhez tartozó térkép van. A térképen Vuk, Kele, Bogáncs, Tüskevár, Téli berek és a Koppányi aga testamentuma regények, illetve helyszínei kerültek egymás mellé, nyilván ilyen csak a mesében van.

A térképet a lépegetős négyzetek veszik körül. Ezekben néha egy-egy „K” található, mely azt jelenti, hogy egy kártyát húzhat a játékos. Hat helyen nagy kék mező látható, ez vezet a megszerzendő kincshez. A hat kincs, a hat regényt szimbolizálja.

  1. Koppány aga testamentuma: itt 1 lépésre (csizma lábnyommal) van a kincs, tehát akkor szerezhető meg, ha valaki egyet dob.  
  2. Vuk: itt 2 lépésre (róka lábnyommal) van a kincs (egy vadkan agyara), tehát akkor szerezhető meg, ha valaki kettőt dob. 
  3. Téli berek: itt 3 lépésre (havas csizma lábnyommal) van a kincs ((szánkó),  tehát akkor szerezhető meg, ha valaki hármast dob. 
  4. Tüskevár: itt 4 lépésre (mezítláb) van a kincs (csónak), tehát akkor szerezhető meg, ha valaki négyest dob. 
  5. Bogáncs: itt 5 lépésre (kutya lábnyommal) van a kincs (csont), tehát akkor szerezhető meg, ha valaki ötöst dob. 
  6. Kele: itt 6 lépésre (gólya lábnyommal) van a kincs (állatkórház képe), tehát akkor szerezhető meg, ha valaki hatost dob. 

A művekkel, a lábnyomokkal, a térképpel összeállta az egész játszólap. 

Kártyák: összesen 30 kártya van, a következő megosztásba: 6 db a műre jellemző kép.


6 db megszerzendő kincs, 6 db a mű tartalmáról, 6 db a szereplőkről és 6 db egyéb. 

Dobókocka: Bármilyen hatoldalú hagyományos kocka jó.

Bábok: Bármilyen különböző színű 6 db bábú.

Doboz: A kártyának egy kekszes, a többinek egy pizzás doboz ad otthont, némi szépítéssel. 


Játékszabály:

  • A játékot 2-6 játékot játszhatja.
  • A Start-tól indulva, mindenki annyit lép, amennyit a kocka mutat.
  • Ha „K” -ra lép, húzhat egy kártyát, és tartalmának megfelelően cselekszik.
  • Ha KÉK mezőre lép, esélye van a kincs megszerzésére, de csak akkor viheti el, ha pont annyit dob, ahány lépésnyire van a kincstől. Pl. A téli berek c. regénynél a kincs egy szánkó. 3 kék karika, három havas lábnyom vezet a kincshez. Ha a játékos 3 dob, övé a kincs.

    Vagy: A Tüskevár c. regénynél a kincs egy csónak. 4 kék karika, 4 csupasz lábnyom vezet a kincshez. Ha a játékos 4 dob, övé a kincs.

Az győz, aki először össze tudja gyűjteni egy műhöz a kép, tartalom, szereplők, és kincs „négyesét” 



 

 

 

 

Megjegyzések