Kommunikációs társasjáték

Játszva tanulni!

Mindig ez a legfontosabb szempont, bármilyen játékot találok ki. Úgy látom, szép magyar beszédünk, az egymással való kommunikációnk veszélyben van. Küzdök ellene, ahogy képességemből telik, bár gondolom ez egy szélmalomharc.

A TV-ben, az Interneten, a különböző közösségi portálokon folyamatosan azzal találkozok, hogy az emberek kommunikációs képessége egyre rosszabb. Rossz a hanglejtésük, nem artikulálnak, gyenge a szókincsük, a vitát, illetve az érvelést, meg mintha nem is ismernék. Ha valaki a mérgét, az egyetnemértését csak káromkodással, anyázással tudja kifejezni, az nagyon szomorú. Ha pedig ezt látják maguk körül a gyermekek, mit fognak megtanulni? Főleg, ha a legjobb elfoglaltságnak a kütyük nyomkodását  tarják (tisztelet a kivételnek).

Száz szónak is egy vége, újból próbálkozok. Ezúttal egy kommunikációs társasjátékot találtam ki, persze ehhez is kellene felnőtt, de legalább egy értelmes nagyobb testvér.

A játék lényege, hogy négy témakörben képek vannak, amihez majd megoldandó feladatok társulnak. A négy témakör: mese, történelem, állatok és növények. Mindegyikben viszonylag ismert témájú képeket választottam, hogy az ismeret hiánya ne legyen gátja a társalgásnak. Pl. a meséknél, Hófehérke, Shrek, vagy a történelemnél a két világháború, stb. Semmi ismerettel is játszható, hisz kérdést, vagy állítást a képek alapján is lehet tenni. Ám segítségül (vagy inkább ismeret nyújtás miatt), minden képhez tartozik pár szó, pl. a meséknél mindig ott a szerző, a történelemnél ott a megnevezés és az évszám, vagy az állatoknál, hogy melyik törzsbe tartozik.

A tábla közepén négy nagyszerű ember képe és neve látható, akik azért kerültek oda, mert ők a szavak mesterei voltak. Kerülhetett volna más is – Gandi, Werbőczy István, Esterházy Miklós, Obama, vagy Szókratész stb. – de ez a négy is kifejezi azt, amit terjeszteni szeretnék. 

A játék része egy játék-tábla

Kettő dobókocka. Az egyik hagyományos, hatoldalú, pöttyökkel, ez mutatja, hányat kell lépni. Egy másik kocka eredendően üres, mi írjuk rá a jeleket. 

  • K: kérdezni kell a képről, illetve kérdést kell feltenni, ügyelve a hanglejtésre.
  • I: igaz állítást kell tenni a képről.
  • H: hamis állítást kell tenni a képről.
  • M: magyarázatot kell adni.
  • É: érvelni kell. (Nem kell nagy dologra gondolni, csupán ilyen egyszerűen: Azért szeretem/ nem szeretem, mert …. Azért tetszik/nem teszik, mert …. vagy: Én ide egy másik képet raktam volna, mert … stb)
  • P: Most pihenhetsz, nem kell semmit tenned.

Négy- hat bábú kell, nincs jelentősége, hogy milyen. Nekem hat édesítőszeres flakon kupakja, melyet én festettem be. 

A játék menete:

  • Szerencsés, ha páros a játékosok száma. Így könnyebb két csapatot létrehozni. (Ha nem páros, akkor a nagyobbak, ügyesebbek legyenek kevesebben)
  • A játékosok odarakják a bábujukat, ahova akarják, a sorrendnek itt nincs jelentősége.   
  • A játékosok felváltva dobnak, egyszerre a két kockával. Ahányat dob, annyit lép előre, arra, az adott képre vonatkozik a feladat. A másik kocka betűje pedig a feladatot mondja meg.
  • A játékos a feladatnak megfelelően cselekszik, a másik csapat pedig beleszólhat, kötekedhet, visszakérdezhet, cáfolhat.
  • Nincs kezdő mező, és nincs cél. Addig mennek körbe-körbe a játékosok, míg meg nem unják.

És hogy ki győz? Szerintem mindenki. És mit kap a győztes? Ezt mindenki találja ki, a saját gyermekei szerint.   


Megjegyzések