Történet alkotása.
Méghozzá kártyák segítségével. Igaz történet vagy mese lesz? Nincs jelentősége. Annak viszont annál nagyobb, hogy mennyi képességet fejleszt. Csak hogy néhányat említsek: figyelem, emlékezés, képzelet, gondolkodás, érzelem, olvasás, beszéd, kreativitás, kommunikáció stb. Ezekre nagy szüksége van a gyermekeknek, de a jó hír az, hogy valamennyi fejleszthető, és legjobb játékosan.
Ma már kevés gyereknek
olvasnak otthon esti mesét (sajnos). Arra pedig még kevesebb gyereknek van
lehetősége, hogy társaival, a szüleivel vagy más felnőttel együtt alakítson ki
saját mesét. Ez a játék kiválóan alkalmas arra, hogy bizonyos pontokon megállva
a gyerekek elgondolkodjanak azon, mi is történhetett a szereplővel, hogyan
alakulhatott a sorsa, illetve milyen helyeken, milyen lehetőségekkel kellett,
vagy lehetett találkoznia, megküzdeni. Ki győz és miért? Mint minden mesében,
itt is a jó fog győzedelmeskedni?
A játékhoz tartozik 53 kártya, ami 35 képből, 15 szóból és 3 jutalom lapból áll.
A három jutalom
kártya szerepe többféle lehet. Vagy annak adjuk, aki legelőször megszerzi a 10
kártyát, vagy azoknak, akik legaktívabbak voltak a mesélésben. Ám, ha a
játékvezető nem tartja fontosnak, ki sem osztja.
A játékot öten játszhatják, ezért 5 nagyobb lap van, mindegyiken 10 üres mező címmel, amire gyűjteni kell a kártyákat. A mesterséges intelligencia szerint 2 118 760 különböző módon lehet kirakni a 50 kártyát a lapra. Ez persze nem azt jelenti, hogy kb. 2 millió mese alakítható ki, hisz ha csak egy szó változik, vagy más a sorrendje, attól még nem lesz új mese, de az biztos, hogy óriási a lehetőségek tárháza.
Hogyan kell
játszani vele?
- Minden játékos kirakja maga elé a nagy lapot, amin a tíz megnevezés (fiú, lány, helyszín, tárgy stb) van.
- A kártyákat képpel lefelé egy pakkba kirakjuk, és ebből felváltva húznak a játékosok.
- Ha „férfi” kategóriában húz egyet, vagyis az 1-es számú kártyát, és még üres ez a kategória a lapján, akkor elveszi, és leteszi az egyes mezőre.
- Ha „állat” kategóriában húz egyet, vagyis a 3-as számú kártyát, és még üres ez a kategória a lapján, akkor elveszi, és leteszi a hármas mezőre.
- Ha „helyszín” kategóriában húz egyet, vagyis a 6-os számú kártyát , és még üres ez a kategória a lapján, akkor elveszi, és leteszi a hatos mezőre. És így tovább.
- Ha viszont olyan kártyát húz, ami már van a lapon (pl. tölgyfa van a lapján és most rózsát húzott), mindegyik négyes, akkor azt vissza kell tenni a pakliba.
- A lényeg, hogy a végére tele legyen a gyűjtő lap, azaz legyen 1-1 mindenből: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.
- Itt változhat a játék, a játékosok akarata szerint. Az első sorról mondjon mindenki mesét, vagy várjuk meg, hogy mindenkinek meg legyen a képsora.
Vegyük az eső
variációt. Végig gondoljuk, és cserélhetünk a sorrenden. Felváltva mondunk 1-1
mondatot, vagy valaki addig beszél, amíg van gondolata. Minden megegyezés
kérdése.
A 8.9.10.
kategóriában szavak vannak. Ezeket kell használni, de ügyesen meg is lehet
kerülni: Ha a „gyáva” szó szerepel, azt úgy is lehet használni, hogy „nem volt
ő gyáva, csak …” Vagy ha a „szorgalmas” szót húzta, lehet azt úgy is használni,
hogy: „Még hogy ő szorgalmas volt? Hát nem. Kifejezetten lusta …”
Az együttműködés
nagyon fontos! Segítsük egymást, és nem versenyezni kell! Jó, ha egy felnőtt
kicsit terelgeti, irányítgatja a folyamatot.
És most nézzünk egy egyszerű példát. Találomra kivettem mindegyik kategóriából 1-1 lapot, ezek lettek:
Én ezt az egyszerű
mesét találtam ki róla:
Hol volt hol nem
volt, volt egyszer egy szép kerek erdő, mely a nagy, szebbnél szebb
fáiról volt híres. Egyszer egy nagypapa az unokájával, Pannikával,
és kiskutyájukkal elmentek oda kirándulni. Mennetek, mentek,
mendegéltek, egyszer csak Buksi előre futott, egészen a legnagyobb tölgyfáig
és elkezdett buzgók kaparni, ásni. Hát amint ott kapirgál, a földben valami
megcsillant. Nézik, nézik, hát nem volt az más, mit egy aranykulcs. A
nagypapa felemelte, zsebkendőjével letörölgette, így egyre jobban csillogott.
Ámulva nézték és találgatták, vajon mi lehet ez. Ebben a pillanatban megjelent
az erdő híres varázslója. Pannika azt hitte, hogy ez egy segítőkész
varázsló, és átnyújtotta neki a kulcsot. Ám ez egy gonosz, álnok varázsló
volt, ráadásul tudta, hogy az egy kincsesláda kulcsa, és zsebre vágta. A
nagypapa vissza akarta venni, de ekkor a varázsló elátkozta és ő holtan esett
össze. Ezt látva Pannika és Buksi nekiugrottak a varázslónak és elvették a nagy
botját, amivel a varázserejét is elvették. Így már könnyű volt a kulcsot
visszaszerezni. A varázsbottal pedig újraélesztették a nagypapát. Amikor feléledt
– mert ő azt hitte, hogy csak alszik – azt mondta: Tudjátok mit
álmodtam? Azt, hogy a tölgyfa odújában van egy kincsesláda. Nézzük meg! Láss
csodát, tényleg volt ott egy kincsesláda.
Hogy mi lett a láda meg a kincs sorsa, és hogy hogyan bűnhődött meg a varázsló, ennek a kitalálását rád bízom.
Tehát az eredeti
12,3,4,5,6,7,8,9,10 sorrend helyet, felcseréltem a kártyákat, így 6,1,2.3.4.5.7.8.9.10.
lett. Szóval megvan az összes szó, csak a sorrend lett más. De ennél sokkal jobban
is össze lehet keverni.
A játékhoz tartozik még két doboz. Egy kicsi, ebben vannak a kártyák, és egy nagy, ebben vannak a lapok és ha nem játsszunk, a kisdoboz kártyástól. Mindkettőn rajt van a játék neve: MESESZÖVŐ, kreatív játék.
Milyen jó lenne, ha a gyermekes családok este felé, nem a TV elé ülnének le, nem a telefonjukat nyomkodnák, hanem közösen mesét szőnének!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése