Leghíresebb hadvezérek

Tárasjáték,


ismét, méghozzá történelmi. Most azonban a leghíresebb hadvezéreket vonultattam fel, elég sok segítséggel, így akár egy elsős is tud vele játszani, bár a megcélzott „közönség” inkább az ötödikes és annál idősebb. A játékban az a furcsa helyzet állt elő, hogy térben és időben nagyon eltérő hősökről van szó, mégis van bennük valami közös: Géniuszok voltak, és szerették a hazájukat.

Megjegyzem, egyik sem harctéren esett el, mégis rövid életűek voltak. Kivéve Görgeit, mert ő hosszú életet élt, bár előtte sokáig egy börtön lakója volt. Kiválasztottjaim Mezopotámiaból, Rómából, Németországból, Magyarországból, illetve Afrikából valóak, ie. 24 századtól a második világháborúig.

Játékom lényege, hogy ezek a különböző hősök egy táblán, egy célért küzdenek, a végső győzelemért. Azárt, hogy elérjék a csúcsot a zenitet. Minden játékos belebújhat egy-egy hős bőrébe, és küzdhet a másik hőssel. 

A Hőseim (ezek, és szöveges ismertető van a kártyákon) :

  • Szargon, képességeihez és eredményeihez képest nem igazán ismert hadvezér, mert ie. 24. században élt, így kevés a hiteles történelmi emlék. Szegény családból származott, mégis az ókori Mezopotámia (Babilónia) legismertebb uralkodója lett. Ő alapította az első ismert birodalmat, a sumér- akkád, Szargon Birodalmat. Megjegyzem, az írást (sok egyéb mellett) a sumérok találták fel.   
  • Nagy Sándor, (kinek apja is hadvezér volt, sőt, II. Philipposz makedón király) az ókori Makedónia királya, aki az ie 4. században élt. Kiterjesztette birodalmát Görögországon és Perzsián, egészen az Indus-folyóig. Kiváló stratégaként és harcosként a hadjáratok során számos győzelmet aratott, és új területeket hódított meg. Hatalmas birodalma azonban halála után szétszakadt. 
  • Hannibál az ókori Karthágó hadvezére volt, aki a második pun háborúban, az ie 2. században harcolt Rómával, számos győzelmet aratott, köztük a híres Cannae-i csatát, de sosem sikerült teljesen legyőznie Rómát. Kiemelkedő hadi géniusz volt, de itt kell megemlíteni a római hadvezért Scipiót, más néven Africanust, aki nagy ellenfele volt, és sok csatát ő nyert meg. Azt, hogy Hannibál elefántokkal, az Alpokon keresztül megtámadta Rómát, szinte mindenki tudja, de hogy Africanus több győzelmet aratott, azt már kevesebben. 
  • Attila a hun birodalom uralkodója volt a 5. században. Az egyik legrettegettebb hadvezérként tartja számon a történelemben. Birodalma jelentős területeket uralhatott, és számos hadjáratot vezetett Róma ellen is. A "Tengerek Birodalmának" is nevezett birodalma erős lovasíjász hadserege révén jelentős fenyegetést jelentett a korabeli civilizációkra. Állítólag a Tisza vize alá temették el, de ez a mai napig nem bizonyosodott be, mint az sem, hogy mi okozta a halálát. 
  • Dzsingisz kán a mongol birodalom alapítója és a világtörténelem egyik legnagyobb hadvezére. A 13. században élt és vezette a mongol hordákat a széles körű terjeszkedésben. Elképesztő hadi sikereket ért el és hatalmas területeket hódított meg Ázsiában és Európában. Stratégiája, a lovasíjászok és a lovasság hatékony felhasználása forradalmasította a hadviselést. 
  • Hunyadi János a 15. századi Magyar Királyság hadvezére és politikus volt. Kiemelkedő szerepet játszott a törökellenes harcokban, és több fontos győzelmet aratott a törökökkel szemben. Leghíresebb győzelme a nándorfehérvári diadal volt, megállította a török ​​terjeszkedést Közép-Európában. Ő volt Mátyás király apja. 
  • Nagy Frigyes (II. Frigyes) porosz király és hadvezér a 18. században élt. Reformokat hajtott végre hadtudományban, hadi stratégiákban és adminisztrációban a porosz hadsereg javára. Sikeresen vezette a porosz katonákat a számos háborúban, köztük az osztrák örökösödési és a hétéves háborúban. Munkássága egész Európára hatást gyakorolt. 
  • Bonaparte Napóleon a 18. és 19. század fordulójának egyik legismertebb és legbefolyásosabb hadvezére volt. A francia forradalom idején tűnt ki, sikeres hadjáratok után, uralkodó, francia császár lett. Kiváló stratégaként és karizmatikus vezetőként számos hadjáratot vezetett és jelentős területeket hódított meg Európában. Az általa bevezetett hadtaktikai és adminisztratív reformok modernizálták a hadsereget és hatalmas hatást gyakoroltak a későbbi katonai stratégiákra. 
  • Görgey Artúr magyar tábornok a 19. században élt. Az 1848-1849-es szabadságharc jelentős szerepet játszott a magyar függetlenségi harcokban. Elismert hadvezérként irányította a magyar hadsereget, és számos sikeres csatát nyert a Habsburg Birodalommal szemben. Azonban a szabadságharc végén megadta magát a túlerővel szemben, ami a mai napig megosztja a megítélését. 
  • Erwin Rommel német tábornok volt a második világháborúban. Az "Sivatagi Róka" néven ismert vezető volt a német Afrika Hadtest (Korps) parancsnoka. Hírnevét a gyors és mozgékony hadműveleteivel, az ellenség meglepetésszerű stratégiájával alapozta meg.. Afrikából Hitler hazarendelte és Franciaországba küldte. 1944 júniusától lázasan kezdett dolgozni a védelem megerősítésén, de nem kapott kellő támogatást. Ismét szembekerült régi ellenfelével, Montgomeryvel. Július 17-én súlyosan megsebesült. A kezdetben a Führert bálványozó Rommel nevét összefüggésbe hozzák az 1944. július 20-i Hitler elleni merénylettel. Nem bizonyított, hogy aktívan részt vett volna az összeesküvésben, mindenesetre tudott róla, és egyetértett céljaival. Ezen okok miatt 1944 októberében öngyilkosságra kényszerítették.

Miből áll a játék?

Egy játék tábla, ahol a harc folyik. Ezen egy piramis szerű mező van, a hősök neve és képe, illetve a sorok mellett egy-egy szabály, vagyis hogy mit kell annak tenni, aki abba a sorba lépett. 

Egy közönséges, hatoldalú, dobókocka.  

Tíz hős van, ezért tíz bábú, ami a mi esetünkben egy-egy hős nevét tartalmazó lapocska. Egy elhasználódott parafa fazék alátétet vágtam fel kis csíkokra és erre ragasztottam a kinyomtatott neveket. A nevek és a hősök alapszíne egyforma, ezzel is segítve a játékosokat,  

Kétszer tíz kártya. Tízen a hősök képe van, tízen pedig a nevük és rövid ismertető róluk.

A játékban szereplő pénzt ARANY-nak neveztem el, mert az arany minden korban és minden országban értéknek számított. A pénzt aranyszínű dekorgumiból készítettem. 

Játékszabály

A játékot 2, 3, 4, 5 játékos játszhatja. 

  • Ha kettő játssza, akkor 2, 3, vagy 4 hőst indítson a csatába, 
  • ha 3 játékos van, akkor 2, vagy 3 hőst, 
  • ha 4, vagy 5 játékos van akkor 2 hőst indítson csatába.
     
A játék folyamán pénzre, a mi esetünkben, aranyra van szükség. Induláskor mindenki kap tíz aranyat. De szerezhet többet is, ha a szöveges és a hadvezéres képeket párba tudja rakni. Ahány párt állít össze, annyi aranyat kap. Ezzel kezdődik a játék. (Halkan jegyzem meg, nem árt elolvasni az ismertetőt).

A játékosok felválva dobnak egy hatos, hagyományos kocával.  Amennyit dobnak, annyit lépnek, lehet előre, hátra, jobbra, balra, de cél, a legfelső mező, a csúcs elérése. Ha a kiszemelt mezőn áll valaki, azt le lehet szedni, sőt le kell szedi, hisz egyre kevesebb a mező, egyre kevesebben férnek el. A  harc a játék lényege, elvégre, ez egy harctér, és a bábuk hadvezérek.

Ahogy haladnak előre, vásárolniuk kell, vagy előre, hátra lépniük, ahogy és amire a pálya melletti utasítás rendelkezik.

Célba csak egy valaki léphet, hisz egy ZENIT négyzet van, mint ahogy a csatáknak is egy győztesük lehet.

A játék tartozékai (kocka, két adag kártya, bábok nevekkel és az arany) egy „ablakos” dobozban kaptak helyet. 



Megjegyzések