Ha gond van, meg kell oldani!
„15 év alatt rendbe tették Európa egyik legrosszabb oktatási rendszerét, és ebből mi is tanulhatunk” olvashatjuk a TELEX, Weiler Vilmos, okt. 23-i cikkében, amit mindenkinek a figyelmébe ajánlok. https://telex.hu/kulfold/2022/10/23/portugalia-magyarorszag-oktatas-reform-fejlodes-pisa
A cikkből szemezgettem, de inkább
olvassátok el az eredetit!
A PISA-felmérésen Portugália az utolsók között végzett,
akár csak mi, csak ők harcoltak ellene, mi meg csak várjuk a sült galambot. Mostanra
teljesen megreformálták az oktatási rendszert, elérték a fejlett országok átlagteljesítményét,
és lehagyták az egy időben egész jó eredményeket produkáló Magyarországot.
1956-ig mindössze három év elvégzése volt kötelező a
közoktatásban, aztán ezt fokozatosan emelni kezdték, majd 1986-ban jutottak el
a 9 osztályig. Végül 2011-ben felemelték a kötelezően az iskolában töltött
évek számát 9-ről 12-re. Portugáliában tehát nem életkorban van
meghatározva a kötelező oktatás felső határa, hanem években, Magyarországon
ugyanebben az évben vitték le a tankötelezettség felső határát 18-ról 16 évre.
A portugál oktatási rendszer – a magyarhoz hasonlóan –
centralizáltan működik. Az iskolákat az oktatási minisztérium tartja fenn, és
onnan is adják ki a tantervet, amely az ország minden intézményében ugyanaz. A
tanulók eredményeit ezen kívül hagyományosan néhány évente központi tesztekkel
mérik fel, az eredmények azonban 2001-ig nem voltak elérhetők iskolánként. 2001-ben
hozták először nyilvánosságra azt, melyik iskolában milyen eredményeket érnek
el a diákok, az eredmények pedig még a szakértőket is meglepték, ekkor
kiderült, hogy egy-egy területen belül is nagyon nagyok az eltérések az oktatás
minőségében.
A következő években a döntéshozók egy olyan rendszert
vezettek be, amely még a korábbinál is nagyobb hangsúlyt helyezett a diákok
teljesítményének folyamatos mérésére. Az eredményeiket javító iskolák
jutalmakat kaptak, a rossz eredményeket produkálók pedig folyamatos segítséget
a felzárkózáshoz.
A portugál oktatási rendszer reformjának első lépése
az volt, hogy a korábbinál sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek az alsó
tagozatosok olvasásának és matematikai képességeinek fejlesztésére. Felismerték
ugyanis azt a problémát, hogy a gyerekek egy része az alapképességeket sem
sajátítja el, és már az iskola első éveiben leszakad a társaitól. Jelentős
részük soha nem hozza be a lemaradását, később folyamatos hátrányban lesz, és
gyakran az első adandó alkalommal kiesik az oktatási rendszerből.
Az új portugál oktatási rendszer alapján a diákoknak
minden év végére el kell érniük a kitűzött célokat, ehhez pedig minden
segítséget megkapnak. A tanárok munkarendjét úgy alakítják ki, hogy a
tanórákon kívül kötelezően kell tartaniuk minden héten korrepetálásokat is.
Osztályaikból mindig ki kell jelölniük a lemaradó diákokat, akiket csoportosan,
vagy egyénileg korrepetálnak még a tanórák után.
2010 környékén ismét jelentős változásokat vezettek be
a portugál oktatási rendszerben. Korábban Magyarországhoz hasonlóan
Portugáliában is egy minden részletre kitérő nemzeti alaptanterv volt
érvényben, amelyet minden iskolában követni kellett. 2010-től ezt fokozatosan
felváltotta a tanulmányi sztenderdek rendszere. Ezek célok, amelyeket
a diákoknak az adott időszak végére el kell érniük. Abban, hogy pontosan
hogyan jutnak el a diákok ezekhez a célokhoz, a tanároknak egyre nagyobb
szabadságot hagynak.
2011 és 2015 között részletesen átdolgozták a portugál
nemzeti alaptantervet, amelynek részeként még nagyobb súlyt fektetnek az
alaptudás megszerzésére, elsősorban az értő olvasásra és a matematikai
alapképességekre.
Az új szabályozással még több időt hagytak
munkaidejükből a tanároknak, hogy az első hat osztályba járó diákokat
korrepetálják; megnövelték az iskolák autonómiáját, amelyek így nagyobb
szabadságot kaptak az órák és a tananyag szervezésében.
A portugál oktatási rendszer elmúlt két évtizedes
fejlődésének különösen fontos dimenziója a tanárok bérezése is. Míg nálunk egy
általános iskolai felső tagozatos tanár a diplomás átlagbérnél 40 százalékkal
kap kevesebbet, Portugáliában 30 százalékkal többet kapnak.
A többi bérhez képest tehát a portugál tanárok több
mint kétszer annyit keresnek, mint a magyar tanárok.
A portugál oktatási rendszer részben azért volt képes
végrehajtani az elmúlt évek reformjait, mert a tanári pálya kiemelkedően jó
fizetéseivel sokak számára vonzó. Ahogy Crato is kiemeli a tanulmányában: a
portugál egyetemek tanárképző szakjaira minden évben túljelentkezés van, így a legjobb
képességű diákokat tudják tanároknak kiképezni.
A portugál oktatási rendszer reformja mindenképpen
példa lehet Magyarországnak, ha valóban javítani akarjuk a hazai oktatás
helyzetét. Portugália pedig nemcsak azért releváns, mert hasonló méretű,
népességű és gazdasági fejlettségű ország, de azért is, mert szintén nagy
regionális különbségek jellemzik, és szintén központosított az oktatási
rendszere.
A teljes cikk: TELEX, Weiler Vilmos, https://telex.hu/kulfold/2022/10/23/portugalia-magyarorszag-oktatas-reform-fejlodes-pisa
Megjegyzések
Megjegyzés küldése