Névmások

 Húsvéti nyelvtan.


Ez nem fából vaskarika, csak aktuális, játékos tanulás, a névmások gyakorlására, alsósoknak. Névmással a tanulók a 3. osztálytól, majd folyamatosan minden évben találkoznak.  

Legfontosabb először, hogy a gyermek megértse, (egyszerűen), hogy mi a névmás és mi a szerepe. Mint ahogy a neve is mutatja, egy NÉV helyett, egy MÁST, vagyis másik szót használunk, azért, hogy elkerüljük a szóismétlést.  Pl. „Három barna nyuszim van” mondat esetében, a három helyett, használhatom az ennyi, annyi, mennyi, valamennyi, hány stb. szavakat, vagy a barna helyett, az ilyen, olyan, amolyan, milyen stb. szavakat. 


Játékom három körlapból és egy forgatható kijelölő részből áll. A legbelső körön képek (a húsvét miatt nyuszi nárcisz, kiscsibe, tojás) vannak, a középső körön a névmások fajtái (pl. kölcsönös), végül a legkülsőn, a legnagyobb kör szélén a példák (magam). 



Az adott névmás színe, és a hozzá tartozó példa, mindig egyszínű, pl. a kölcsönös névmás és magam piros mezőben van.
                                             

Játékszabály: A játékosok felváltva dobnak a dobókockával. Ahányat dob, annyit teker előre a kék kijelzővel. Először összhangba kell hozni a két külső kört. Pl. ha 2. körön a kérdő névmások vannak, akkor a 3. kört úgy kell fordítani, hogy azon kérdő névmások legyenek, tehát az ”hány, mennyi, mi, milyen stb. …” . Ezt követően a játékosnak két mondatot kell mondania a legbelső, húsvéti képről, úgy, hogy azonos tartalmú legyen, de ugyanazt a szót még egyszer nem használhatja, csak névmást, jelen esetben csak kérdő névmást. Pl: Három barna nyuszi ül. Hány nyuszi ül? Mit csinálnak a nyuszik? Mik ülnek? Milyenek a nyuszik? stb. Minden jó válaszért pont jár, amit valamire (ezt a játékvezető kitalálja) be lehet majd váltani. A játékot 2, 3, max. 4 játékos játszhatja, de valaki kell köztük, aki valamennyire legalább ismerti a névmásokat. Nagyon nem kell, hisz a színek és a példák segítenek. 


Megjegyzések