Óvoda, alsó tagozat!

 Szin, forma, minta, sorozat?

Mindegyik. Már az óvodásoknál van sormintás feladat, sőt az iskolaérettségi vizsgálat egyik feladata is az (http://www.modernnagyi.hu/2019/11/iskolaerettseg.html) . Ám még ötödik osztályban is van olyan rajzos feladat, hogy vázákat, köcsögöket kell sormintával díszíteni.

Gondolom közismert, hogy a sorozat megjelenik a matematikában is.

  • A pici gyermek azt a feladatot kapja: Folytasd! kör, háromszög, négyzet, kör háromszög …
  • A nagyobbacskák azt, hogy: Folytasd! 2,4,6, …
  • A még nagyobbak pedig: Folytasd! 2, 4, 7, 11,… vagy 6, 11, 16, stb.

És akkor a díszítő funkciójáról még nem is beszéltünk, ami egy életen át végig kísér, gondoljunk csak a hímzésre vagy hímes tojás készítésére.

Visszatérve a sorok képzésére, a sormintákra először egy-két példát a meglévő munkafüzetekből vettem. Ilyenek vannak, de szerintem ezek nem túl motiválók. 

Ennél már jobb, ha valaminek a díszítésre használják. A legegyszerűbb (ilyet egy kisgyermek is tud rajzolni) ha egy tojást, vagy vázát rajzol végig sormintákkal, egyformával, vagy váltakozóval, esetleg olyannal, amit a tanító kezd el. 


A sorok nem csak formákban, hanem színekben is megjelenhetnek, így sokkal tetszetősebbek.

Végül, amikor a színeknek és formának is szerepük van, az a legizgalmasabb. A most bemutatásra kerülő lapon, a vonalzó szélességét használva, hosszában és szélességében vonalakt húzunk. A tetején a formákat határozom meg, az oldalánál a színeket, vagyis egy-egy négyzetbe meghatározott színű és formájú minta kerülhet csak. Ez lehet terülő-dísz, vagy sorminta. Minél sűrűbb a beosztás, annál nehezebb és annál szebb lesz a mű.  


Megjegyzések