Képességfejlesztés.
A Salottino Pedagogica weblapján láttam valami hasonlót, innen a játékom alapötlete. https://www.facebook.com/dott.ssamucipedagogista/videos/804666653820628 Ez pedig az enyém:
Az
örök érvényű emberi adottságok mindenkiben jelen vannak, ami a jó hír, hogy
fejleszthetők. Gondoljunk csak a fizikai adottságokra. Mindenki rendelkezik
izmokkal, de ezek használat híján elsorvadhatnak, illetve használat közben
megerősödhetnek.
A
velünk született adottságok és a megszerzett képességek kölcsönösen függnek
egymástól, és kölcsönösen erősítik egymást. Például a képzelőerő elősegíti a
kreatív alkotókedvet, és mindkettő hozzájárul az adaptív gondolkodás kialakulásához.
A
képesség sokféle van, és sokféleképpen lehet csoportosítani, én most ezt választottam:
Alapképességek:
- kommunikatív,
- kognitív,
- pszicho-motoros (cselekvési)
Sajátos képességek:
- művészeti,
- műszaki- technikai,
- konstrukciós,
- pedagógiai,
- vezetői
Ezek közül is
most a Pszicho-motoros (cselekvési) képesség fejlesztést emelném ki. Ennek fejlesztése a jól összehangolt, rendezett mozgások
következtében a sikeres tevékenységek, alkotások létrehozását segítik elő.
Idetartozik a kézügyesség, a szem-kéz koordináció, a mozdulatok, mozgások,
mozgássorok elvégzésének képessége, ezek koordinációs képessége. És mint
tudjuk, a képességek hatással vannak egymásra, ha az egyik nagyon fejlődik,
óhatatlanul fejlődhet valamelyik másik is. Hogyan? Játékkal, munkával, célzott,
speciális gyakorlatokkal.
Íme,
hozzá a játékom, melynek a „Hajrá szemem, ügyes légy kezem!”nevet adtam.
Kicsit hosszú, tudom, de nem jutott jobb az eszembe. Várom a jó, jobb ötleteket, az elnevezésre. Remélem, lesz, aki
idáig elolvassa.
Három különböző színű kartonpapírból kivágtam, kettő-kettő egyforma alakzatot: 2 fehér, hóember, 2 piros alma, és 2 zöld levél. Persze más is lehetne, a lényeg, hogy az egyikre a gyermek az öklét (alma), a másikra a tenyerét (hóember) és a harmadikra a kéz élét (levél) tudja rátenni.
A játék menete: Párosával, egymás alá felrakjuk a lapokat. Először az egyformákat egymás mellé, majd lehet őket cserélgetni. Valaki mondja a ritmust: pam, pam pam, /pam, pam, pam,/ /pam, pam, pam, először lassan, majd egyre gyorsabban. Minden új „pam”-nál tovább kell lépni a kézzel. Ha eltéveszti, zálogot ad és jöhet a következő, játékos. Úgy érdemes játszani, hogy felnőttek is legyenek köztük. Hadd lássa a gyermek, hogy ők is eltévesztik, főleg, ha nekik gyorsabban mondjuk a ritmust. Végül vicces feladatokkal ki kell váltani a zálogokat: pl: fekvőtámasz, bukfenc, egy répa megevése, egy szóra rímkeresés, csukott szemmel elmenni egy bútorhoz stb. Én is játszottam, eltévesztettem, megszívattak a zálog kiváltásával, szóval jó volt.
Ez
egy másik, összetettebb bemutatása a képességeknek, lehet rajta csemegézni. http://kompetencia.gyulaovoda9.eu/dl/Elmeleti_anyagok/Kepessegek_rendszere.pdf
Megjegyzések
Megjegyzés küldése