Mitől jó egy iskola?
A kérdés megválaszolása rém egyszerű. Attól, hogy mindenki, aki érintett (tanuló, tanár, szülő) szereti. És mitől lenne szerethető? Attól, hogy biztonságban és jól érzi magát benne. Tévedés azt gondolni, hogy ez csak pénz kérdése lehet. Ám az biztos, hogy egy fenti, központi, mindenkire egyformán jellemző és elváró, egyen elvárások és követelmények mellett nem. Két gyerek, két pedagógus sem egyforma, akkor hogyan lehetne 100, 200 … 10000 gyermek az? És akkor arról még nem beszéltünk, hogy más a helyzet egy kis faluban, és más egy nagyvárosban. Na, nem arról beszélek, hogy az egyik jobb, vagy különb, mint a másik, csak arról, hogy mi van a környezetükben, a látókörükben. Vegyünk egy nagyon egyszerű példát: Ugyanabból a munkafüzetből tanul mindenki. A feladat az, hogy „Sorold fel lakóhelyed műemlékeit, és hogy ki, mikor készítette!” Ezek után megkérdezem, mit csinál egy budapesti és egy 1000 fős település tanulója?! És ez mégy csak egy munkafüzet!!! Sok mindent írhatnék még, de nem teszem, inkább bemutatok egy jobb példát. Mi van Finnországban?A Bright Side cikke összefoglalja, miért rajonganak
világszerte a finn oktatási rendszerért.
1.
Minden ingyen van, az ebéd, a
felszerelés, az osztálykirándulás. Ha a diák két kilométerről messzebbről jár
be, iskolabusz áll a rendelkezésére. Ezt is az állam fizeti.
2.
Igazi differenciálás van. Minden
egyes diák olyan nehézségű feladatokat kap, ami a képességeinek megfelel. A
különböző fizikai és mentális képességekkel rendelkező tanulók azonban egy
osztályban tanulnak. Ha egy diák nem képes megcsinálni valamit, a tanárok
egyénileg is foglalkoznak vele.
3.
A jegyeket csak a tanulónak árulják
el (ezzel mondjuk én nem értek egyet). Finnországban tízpontos értékelési
rendszer van. Azonban harmadik osztályig egyáltalán nem kapnak jegyet.
Harmadiktól hetedikig csak szóbeli értékelésre kerül sor, a „Lehetne jobb”-tól
a „Tökéletes”-ig.
4.
Akár pizsamában is mehetnek iskolába. A finn iskolákban nincs egyenruha. Úgy mennek be, ahogyan akarnak. Nincs megkötés. Néha
cipő nélkül, csak zokniban üldögélnek a termekben.
5.
Van heverő és szőnyeg is az osztálytermekben. A gyerekeknek nem muszáj a padban ülni. Az órák alatt
kényelembe helyezhetik magukat karosszékekben, heverőkön, de akár a padlón is.
Ha meleg van, az órákat a szabad levegőn tartják az iskola közelében, vagy egy
amfiteátrum-szerűen berendezett téren.
6.
Kevés a lecke. A finn tanárok
szerint a gyerekeknek otthon pihenniük, játszaniuk kell, illetve a családjukkal
tölteni az időt, nem leckét írni. A házi feladat ritkán haladja meg a
negyedórát, és sokszor nagyon érdekes. Például történelemórára meg lehet
interjúvolni a nagymamát, hogy meséljen az ötvenes évekről, és aztán az
osztályban kitárgyalják a hallottakat.
7.
Nincs vizsga. A finn tanárok azt a
filozófiát vallják, hogy az ember vagy az életre, vagy az iskolára készül. Ők
az életet választják. Ezért a finn iskolákban nincsenek vizsgák. A tanárok
írathatnak dolgozatot, saját szakállukra. Egyetlen kötelező számonkérés van: a
finn diákok 16 évesen egy központi tesztet töltenek ki, amikor befejezik a
középiskolát.
8.
Néhány finn iskolában tantárgyak
sincsenek. A finn oktatási rendszer egyik új irányzata a jelenségalapú
tanulásra összpontosít. Órák helyett hathetes etapokban tanulnak egyetlen
témáról, különböző nézőpontokból. Például a migráció témakörét megnézték
földrajzórán (honnan jönnek?), történelemórán (mi történt, miért jönnek?), és
kulturális szempontból is (milyen hagyományokkal, értékrenddel érkeznek). A
gyerekek maguk találják ki a kérdéseket, és maguk keresnek rá választ.
9.
Itt a leghosszabbak a szünetek. Nem
lehet olyan érdekes egy óra, hogy ne érdemelne pihenést. Minden 45 perces órát
negyedóra szünet követ.
10.
A tanárok nagyon menők. A Helsinki Egyetem Pedagógiai Karára húszsoros a
túljelentkezés. Tízszer annyian jelentkeznek tanárképzésre, mint ahány elérhető
állás van. Egy tanár átlagfizetése 3500 euró. Finnországban a tanítás a presztízsszakmák közé
tartozik, így a gyerekeket csak a legjobbak oktathatják.
11.
A gyerekeknek csak azt kell
megtanulniuk, amit később az életben hasznosítani fognak. Az úszásórákon
megtanulnak életet menteni is. Háztartástanon főznek, kötnek, varrnak. A
természet szeretetére és megóvására nagy gondot fordítanak. Ugyanígy az
informatikára is: egy finn kisgyerek lazán összeüt egy honlapot vagy digitális
portfóliót. A legfontosabb dolog, amit megtanulnak az, hogy hogyan lehet
hatékonyan tanulni, és hogyan lehet alkalmazkodni a változó világhoz. Kívülről
semmit nem kell megtanulniuk, mert az internet mindig a rendelkezésükre áll.
12.
Minden iskola ugyanolyan jó. Iskolaválasztásra
semmi szükség. Mindenki a lakhelyéhez legközelebbi iskolába megy, mert
nincsenek elit iskolák. Teljesen mindegy, hol lakik valaki, van a közelben egy
szuper iskola, felkészült tanárokkal, jó felszereltséggel, és magas minőségű
menzával.
13.
A gyerekek választhatnak, mit esznek
ebédre, több étel közül – ingyen. Az étlap felkerül az iskola honlapjára,
ahonnan a gyerekek előre bevásárolhatnak. Mindenféle étrend megtalálható az
étlapon, vegetáriánus ételek is.
14.
Pizsiparti az iskolában. A gyerekek
néha hálózsákkal érkeznek, és az éjszakát az iskolában töltik a
tanáraikkal. Moziznak, játszanak, és a tornateremben alszanak. Reggel akár
fagyit is reggelizhetnek. Ki ne imádná az iskolát?
+
1 ok
Olvasókutyák! Ezt nem fogod
elhinni! A könyvtáraikban speciálisan kiképzett kutyák szerettetik meg a
gyerekekkel az olvasást. A kutyák végighallgatják a gyerekek hangos olvasását,
történeteit.
Forrás a Kölök net és
https://brightside.me/inspiration-family-and-kids/14-reasons-why-youll-want-to-enroll-your-kid-in-a-finnish-school-368710/
Nem
állítom, hogy mindennel, mindenben egyetértek. Azt is tudom, hogy több pénzből
gazdálkodhatnak. De ami nálunk van, hogy minden iskolában, ugyanabban az időben
ugyanaz történjen, hogy egyforma tankönyvekből (és csak abból!) tanuljanak, az szerintem
egy rémálom!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése