Mi a legjobb?
Játék? Tanulás? Különóra? Edzés? Programok? Munka? Kütyüzés?
Mikor
teszünk a gyerekünkkel a legjobbat? Ha hagyjuk, hogy azt csináljon, amit akar,
vagy ha ráerőltetjük minden áron az akaratunkat. Nyilván a középút a legjobb,
de semmiképp sem az, hogy már óvodás korában sikeres felnőttként álmodozunk
róla.
Hosszú
távon nem a jó jegyektől lesz sikeres felnőtt a gyerekből, hanem azoktól a
tulajdonságoktól, amiket a közös házimunka elvégzése során tesz magáévá.
Együttműködés, segítőkészség, figyelem megosztás, hasznosságtudat stb. Manapság azt tartják jó
szülőnek, aki folyamatosan részt vesz a gyerek életében, és mindig ott van a
szeme az oktatásán, nevelésén. Csakhogy a túlzott gondoskodás hosszú távon
egyáltalán nem tesz jót a gyerekeknek, mivel így éppen az önbecsülésük, a
kezdeményezőkészségük vész el. Pont azok a tulajdonságok, amelyek egy sikeres
élethez szükségesek. Helyette inkább végeztessünk velük házimunkát, és
szeressük őket, a többit meg bízzuk rájuk!
Amikor
a szülő úgy érzi, csak akkor lehet sikeres a gyereke, ha állandóan óvja és
védelmezi, ha minden sikerben és eredményben benne van a keze, irányítja a
legapróbb részleteket és a legjobb főiskola-egyetem felé terelgeti, nos, az
ilyen gyereknek agyonszabályozott gyerekkoruk lesz.
Az
agyonszabályozó szülő mindent megtesz azért, hogy a gyereke jó iskola jó
osztályába járjon, ott jó jegyeket szerezzen, emellett díjakat és jutalmakat
söpörjön be. Elvárja, hogy részt vegyen a diákéletben, sőt, kezdeményezzen
annak érdekében, hogy később majd minél hosszabb legyen, és minél jobban nézzen
ki az önéletrajza.
Ez
persze semmiképpen sem menne aktív hátszél nélkül, vagyis a szülő időnként
berobog az iskolába, és beszél a tanárokkal, edzővel, igazgatóval, és
egyáltalán, folyamatosan kapcsolatot tart és kézben tartja az ügyeket.
Másrészről pedig a gyereket nyüstöli megállás nélkül, hogy mit kellene még
csinálnia, hogy biztos legyen a felvétel a puccos iskolába.
Ez
nem igazán jó. Az ilyen túlszabályozott gyerekkorban nem ér rá szerencsétlen
gyerek gyereknek lenni. Nincs ideje önfeledt játékra, sosem csinálhat azt, amit
éppen kigondolt, mert mindig rohan a következő dolgára, hiszen minden időt ki
kell használni! És mivel annyi fontos dolga van, akár még az alvás alól is
felmentést kap, mert az első a kötelesség.
Közben
a gyerek azt érzi, hogy a szülei szeretete azon múlik, hogy hogy teljesít az
iskolában, milyen osztályzatot hozott, és milyen eredménnyel tért haza.
Ezek
a gyerekek, mire elvégzik a középiskolát, már kimerültek, kiégettek, közönyösek
lesznek, és alig várják, hogy vége legyen az egésznek. Valaki végre megadja
nekik a felmentést: eleget tettél az elvárásoknak, pihenhetsz. Sokan
szoronganak közülük, vagy egyenesen depressziósok lesznek, és egyáltalán nem
érzik úgy, hogy megéri a sok munka.
A
szülők persze biztosak benne, hogy igen, hiszen a gyerek jövőjéről van szó.
Bár, kimondatlanul inkább arról, hogy hencegni lehet velük az ismerősök előtt.
Maguktól
semmire sem mennének?
Az
ilyen gyerekek nemcsak úgy érzik, hogy a jegyeik döntik el, hogy mennyire
értékesek, de a szülő, az állandó jelenlétével azt is sugallja, hogy a
segítsége nélkül, önállóan semmit sem érnének el.
Azzal,
hogy túlzottan segítjük, óvjuk, irányítjuk, és kézen fogva vezetjük őket,
megfosztjuk a gyerekeinket a lehetőségtől, hogy kibontakozzon az
önhatékonyságuk, amely az emberi psziché egyik nagyon fontos alapeleme.
Sokkal
fontosabb, mint a dicséret által szerzett önbecsülés, hiszen az önhatékonyság
lényege, hogy az embert a saját tettei vezetik eredményre, és nem az, amit az
anyja tett érte, az ő nevében.
Ez
persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy minden gyerek szorgalmas és motivált,
és nincs szüksége a szülei segítségére, mivel maguktól is képesek előre
gondolkozni, tervezni, dönteni, küzdeni, próbálkozni, és tapasztalatot
gyűjteni. Szó sincs róla! A legtöbb gyerek egyáltalán nem, vagy még
nem képes.
Csakhogy
a gyerek sikerének nem az az egyedüli kritériuma, hogy milyen jegyet hozott
haza, és bejut-e egy menő főiskolára. Lehet, hogy a túlzott szülői segítség
jobb jegyeket eredményez, de hosszú távon a gyerek önértékelése látja kárát. A
gyereknek inkább az tenne jót, ha nem a pontszámokra összpontosítanánk, hanem
mindarra, amivel gyerekkorukban megalapozhatják a sikert, például a szeretetre
és a házimunkára.
Igen,
házimunka
Az
emberekről végzett eddigi leghosszabb, követéses jellegű kutatás az úgynevezett
Harvard Grant Study. Ez a tanulmány azt állapította meg, hogy a szakmai sikert,
amit a gyerekeinknek kívánunk, a gyerekként végzett házimunka alapozza meg, és
minél korábban kezdjük, annál jobb.
A
házimunka ugyanis arra a mentalitásra nevel, hogy vannak bizonyos kellemetlen
munkák, amiket valakinek el kell végezni annak érdekében, hogy mindenkinek jobb
legyen, és ez a valaki miért is ne legyek én? Miért ne járulhatnék hozzá én is
a közös eredményekhez? Ez a gondolkodás visz előre a munkahelyeken. Ezt
mindenki tudja, mégis, az agyonszabályozott gyerekkorban semmiféle házimunkát
nem vár el a szülő a gyerekétől, hiszen fontosabb dolga van, ami egyenesen visz
a siker felé. Csakhogy a munkahelyen nincs feladatlista, az agyonszabályozott
gyerekkorban felnőtt gyerekből pedig már rég kiveszett az akarat és a hajlam,
hogy körülnézzenek, és megtalálják maguknak a feladatot, amivel hasznára
lehetnek a közösségnek.
Na
meg a szeretet, méghozzá az érdek nélküli szeretet. A gyerekkor feladata, hogy
megtanítsa a gyereket szeretni, és akkor tudnak másokat szeretni, ha magukat
szeretik. Magukat pedig akkor fogják szeretni, ha feltétlen szeretetet adunk
nekik.
Ezért
nem a jegyekre kell koncentrálni, amikor a gyerek hazajön, hanem rá kell
figyelni, és nem a dolgozatok után kell érdeklődni, hanem hogy milyen napja
volt. Érezzék, hogy a személyük fontos, nem a bizonyítványuk.
A
szülőnek nem az a dolga, hogy formára nyírja gyermekét, mint egy kis fácskát. A
szülőnek az a feladata, hogy tápláló környezetet biztosítson, házimunkával
erősítse az önbecsülésüket, és szeresse őket, hogy képes legyen szeretetet adni
és kapni. A főiskola meg legyen az ő választásuk, mert akkor sincs semmi, ha
nem a legjobb iskolába veszik fel. Számtalan boldog ember él a földön, akik
valami vidéki főiskolára jártak, vagy még onnan is kibuktak, mégis sikeresek
lettek.
forrás,
némi átalakítással: https://divany.hu/szuloseg/2017/08/02/ha_jot_akarsz_a_gyereknek_vegeztesd_vele_a_hazimunkat/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése