Szöveges feladatok, nyitott mondatok alsóban 2.rész


Mérlegelv

Szabad-e mérlegelvet tanítani alsóban?  A szakirodalom, de a gyakorló pedagógusok véleménye is nagyon különböző. A többség azt állítja, hogy egy alsós nem érti meg, nagyon elvont, és csak megzavarja. Az biztos, hogyha az iskolában nem tanulják, és otthon anyuka vagy apuka mégis megtanítja, az zavaró lehet. A hivatalos álláspont szerint, egy alsósnak próbálgatással, kicsit később „lebontogatással” kellene megoldania a nyitott mondatokat, a mérlegelvet pedig majd 6 osztálytól tanítják. Lehet velem vitatkozni, de én nem így gondolom.
      Elsőben könnyű a helyzet, mert akár az ujjait nézve kitalálja, hogy 5+__ = 10,  vagy    8- __=7.
Másodikban már 100-as számkörben vannak, így ott egy kicsit nehezebb. Ám 3. és 4. osztályban, elmegy a fél élete, mire próbálgatással rájön az eredményre. Persze van még a „lebontogatás” módszere, ami ilyeneket mond, hogy mi lenne, ha nem adtunk volna hozzá 78, vagy mi lenne, ha nem szoroztuk volna meg kettővel stb. De én ezt is lassúnak, bonyolultnak tartom. (Szerencsére nem vagyok gyakorló pedagógus!)
Mint nyugdíjas pedagógus és nagymama, azt mondom, hogy jó és egyszerű a mérlegelv, csak le kell hozni a kicsik szintjére.
Mi is az a mérleg? Vajon ismeri-e még valaki, a mostani gyerekek, a kétkarú mérleget? Mert sem otthon, sem a boltban olyat már nem lát.
Bár ilyen játékot vennének a szülők, videojáték helyett!
Ha nincs mérleg, ott a libikóka, más nevén a mérleghinta. Azt minden gyermek ismeri. 
Azon szépen látszik, hogy csak akkor van a két oldala egyensúlyban, ha ugyanannyian, hasonló súllyal ülnek. 

Ezek után jöhetnek a rajzos feladatok. Rajzolunk és beszélgetünk. Mi történik, a hozzárakunk, ha elveszünk? Hogyan lehet egyforma, stb.? Erre már egy elsős is képes.
Aztán induljunk ki abból, hogy egyensúlyban van a mérleg! Pl. mindkét oldalon 7 dió van. Elveszek kettőt, mi lesz? Hogyan lesz újból egyensúly? Úgy, hogy a másikból is elveszek kettőt, vagy visszarakom az előző kettőt. stb.
Nekünk szerencsénk van, mert van egy régi, patikai, kétkarú mérlegünk.
Kicsi, de érzékeny. Általában babot méricskélünk, és az egy sem bab súlyát is érzékeli. Ha már teljesen természetes a gyermek számára, hogy az egyensúly csak akkor marad meg, ha mindegyik oldalhoz hozzáadunk, vagy mindegyik oldalból elveszünk ugyanannyit, akkor jöhetnek az írott feladatok. Először kis számmal, aztán egyre nagyobbal.
        2 + __ = 4+3  ha az egyik oldal 7, akkor a másik is. Ha mindkét oldalból elveszek kettőt,  megvan az eredmény.
           22+ __ =40+3
          202+ __ =40+330 ugyanúgy gondolkodunk, mint az elsőnél.
Ha az összeadások, kivonások mennek, jöhetnek a szorzások, majd az osztások. Természetesem nem egy nap alatt, és főleg nem egy óra alatt.
A mai napon, mi is csak játszogattunk, és még sokat fogunk játszani. Aztán ha minden igaz, harmadik osztályra beérik a gyümölcs!
Ráadásul, kell egy kicsit „vödrözni” gyakorlásként, és a házi feladatot megoldani. Egy óra úgy elillan, hogy észre sem vesszük.

Megjegyzések

  1. Szerintem nagyon hasznos , az egyenletmegoldás előjátéka.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a támogatást. Kedves Ismeretlen, legalább annyit árulj el magadról, hogy szakmabeli vagy?

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése