Matematika, Édes Matematika!


Becézés. 

Kit és mit szoktunk becézni? Akit, és amit szeretünk. Egyetlen tantárgy van, amit becézve lehet mondani, az a MATEMETI – KA. Nincs ének-ke, biológia-ka, földrajz-ka, történelem-ke! Csak matematika! Na jó, kicsit tréfáltam, de az tényleg igaz, hogy sok szeretni való van benne.
Le lehet rajzolni: 

Le lehet modellezni:

Játékot lehet hozzá készíteni:

El lehet játszani: 
Összeadásnál, kivonásnál, szorzásnál boltos játék, páros-páratlan számok tanításánál, párba-állós játék stb.
És van egy rakás játék (akár gyerek, akár felnőtt számára), ami a matekra épül, pl. a 21-ezés a magyar kártyával.  (Ezt, illetve a játék leírást, a végén közre is adom.)

A mai napot a gyakorlásnak szántuk. Játszottunk! Elővettem a játékokat.
1. Elsőként Matyit és a rulettet, amivel a szorzásokat lehet gyakorolni.
2. Aztán jöttek a bábuk, ők Lilla kívánságára ének, az én kívánságomra szorzás-osztás versenyt rendeztek. Egytől ötig pontozta Bagoly tanár bácsi. A győztes Mókuska lett. (A bábokkal történő játékot, szorzásgyakorlást bátran ajánlom mindenkinek. Sokkal szívesebben csinálják a gyerekek, mintha én kérdezném. A báb nevében akár én, akár az unokám beszél, mindig jobban megy a gyakorlás.) 

3. Ezt követően jött a vödrözés. Már van számtani műveleteket tartalmazó, szöveges feladatot, római számokat, síklapokat, testek neveit és nyitott mondatot tartalmazó vödrünk.  A vödrök tartalmát minden nap átcserélem, mert különben a szöveges feladatot sosem kérné. Így találomra választ.

4. Végül a szöveges feladatok rajzait mutató táblácskát vettem elő. Én mondom a szöveges feladatot, ő pedig kiválasztja hozzá a rajzot és mond hozzá egy nyitott mondatot – vagy fordítva.

5. Csak mert az 5 a legjobb! Pihenésként egyet tornáztunk a kész lapocskáink segítségével (erről már korábban írtam).

Végül, ahogy ígértem, itt a huszonegyezés leírása.
Ezt bátran ajánlom, ha a szülő nem ér rá kártyázni. Ingyenes! http://zotyadata.uw.hu/blindgames/21/index.php
A játék leírása:
Ezt a játékot magyar kártyával játsszuk.
A magyar kártya paklija 32 lapból áll.
A pakliban 8 formát különböztetünk meg, melyeknek más-más értéke van:
·         alsó, értéke 2 pont
·         felső, értéke 3 pont
·         király, értéke 4 pont
·         hetes, értéke 7 pont
·         nyolcas, értéke 8 pont
·         kilences, értéke 9 pont
·         tízes, értéke 10 pont
·         ász, értéke 11 pont
Mind a 8 formából van 4 féle színű, jelzésű: tök, makk, piros szív és zöld levél.
Így áll össze a 32 lapos pakli.
Ebben a játékban a kártyák színe lényegtelen, csak a formákat nézzük.
A játék menete:
A játékot most két játékos játssza, Te és a számítógép, akit Computer Bélának nevezünk.
A pakli az asztal közepén lefordítva helyezkedik el.
Te is és a számítógép is tetszőleges számú kártyalapot húzhattok a pakliból, természetesen minden játékos csak a saját lapjait látja.
Minden húzás után számold össze lapjaid értékét.
Vigyázz, ne húzz túl sok kártyát, az nem biztos, hogy jó!
Akkor van vége a játéknak, amikor már senki nem akar többet húzni.

Ha befejeztétek a húzást, mindenki összeszámolja a lapjai értékét és hangosan bemondja, illetve az asztalra terítve meg is mutatja.
Az nyer, akinek a lapjainak összértéke a nagyobb.
DE! Akinek több mint 21 az veszített! Akinek pedig pont 21 van az a tuti nyerő!





Megjegyzések