Matekóra, és megint játszunk.


Valószínűségi játék. 

Mit is jelent a valószínűség szó? A valószínűség azt fejezi ki, hogy egy bizonyos dolog mekkora eséllyel következhet be.
A valószínűség-számítás olyan jelenségekkel foglalkozik, amelyek többször is megismétlődhetnek, de amelyek kimenetelét előre nem lehet megmondani. A véletlenszerű jelenségeket és megfigyelésüket kísérletnek nevezzük. Kísérlet, játék tehát például a kockadobás, a pénzfeldobás, a céltáblára lövés, a dobókockákkal, pénzérmékkel, korongokkal, pörgettyűkkel, színes golyókkal, számkártyákkal történő játék.
Játék előtt feltehetjük a kérdést, hogy az esemény bekövetkezése biztos, lehetetlen, vagy lehet, de nem biztos.
A KÖVETKEZŐKET CSAK A FELNŐTEKNEK ÍROM, hisz alsóban csak játszani kell, nem számításokat végezni. A hétköznapok során gyakran mondjuk azt, hogy „kevés volt az esélye”, „talán most bekövetkezik”. Ilyen esetekben a valószínűség-számítást végezhetünk. Nézzük meg, mennyi az esélye, a valószínűsége annak, hogy a dobókockával páratlan számot dobok?
Az összes esetek száma 6, mivel a dobókockával 6 különböző számot dobhatunk. A kedvező esetek száma 3, mivel csak az egyes, a hármas és az ötös dobás jó nekünk. Ez három lehetséges kimenetelt jelent. A képletünk tehát így alakul: P=3/6=1/2=50%, vagyis 50 százalék az esélye, hogy páratlan számot dobunk a dobókockával.

De térjünk vissza a második osztályhoz!
Másodikban csak játszani kell. A munkafüzet jócskán ad lehetőséget ennek gyakorlására, de csak képekben. 

Ezért célszerű előtte egyszerű tárgyakkal eljátszani.
A munkafüzet első feladata pl. zoknikról szól. Meg is néztem a fiókomat, kétszer 3 pár egyforma zoknim nincs. Sebaj, csináltam gyorsan papírból. Ezeket tábla-gyurmával könnyű feltenni és rakosgatni. Ha valakinek nincs rá ideje, egyszerű letépett vagy levágott papír darabkák is megteszik. Fő, hogy 6-6 db egyforma színű valami legyen. Én még raktam hozzá először két zöld zoknit is.
Bemelegítésül egy kis igaz-hamis játékot játszottunk, mert ezt már elsőben is tanulták.
Pl. Mindegyik kék.  H
     Van köztük kék. I
     A kék több mint a sárga. H
     Csak kék és sárga van. H stb.
Aztán elővettük a dobókockákat. Először csak egy kockával, majd kettővel dobtunk. Itt is először igaz-hamis játékot, majd valószínűségi játékot játszottunk.
Pl. Biztos, hogy hetet mutatnak a kockák.
     Lehetetlen, hogy 13 legyen.
     Lehet, de nem biztos, hogy a két kockán ugyanannyi pötty van. stb.
A munka füzet színes pálcikákról ír, ami nekem szintén nem volt. Két sárga, két kék és két zöld színű tollal illetve ceruzával helyettesítettem.
A játék ugyanaz: először igaz-hamis állítások, aztán a valószínűségi játék. Ha kiveszek egyet … ha kiveszek hármat … ha kiveszek stb.
Kezdetben én mondom az állításokat, a gyermek csak eldönti, hogy igaz vagy hamis. Később vegyük rá, hagy ő is próbálgasson. Próbálja használni a biztos, lehetetlen, vagy lehet, de nem biztos fogalmakat.
A végén a munkafüzet kitöltése már gyerekjáték volt.


Megjegyzések