Valószínűségi
játék.
Mit
is jelent a valószínűség szó? A valószínűség azt fejezi ki, hogy egy bizonyos
dolog mekkora eséllyel következhet be.
A
valószínűség-számítás olyan jelenségekkel foglalkozik, amelyek többször is
megismétlődhetnek, de amelyek kimenetelét előre nem lehet megmondani. A
véletlenszerű jelenségeket és megfigyelésüket kísérletnek
nevezzük. Kísérlet, játék tehát például a kockadobás, a pénzfeldobás, a
céltáblára lövés, a dobókockákkal, pénzérmékkel, korongokkal, pörgettyűkkel,
színes golyókkal, számkártyákkal történő játék.
Játék
előtt feltehetjük a kérdést, hogy az esemény bekövetkezése biztos, lehetetlen, vagy lehet, de nem biztos.
A KÖVETKEZŐKET
CSAK A FELNŐTEKNEK ÍROM, hisz alsóban csak játszani kell, nem számításokat
végezni. A hétköznapok során gyakran mondjuk azt, hogy „kevés volt az esélye”,
„talán most bekövetkezik”. Ilyen esetekben a valószínűség-számítást
végezhetünk. Nézzük meg, mennyi az esélye, a valószínűsége annak, hogy a
dobókockával páratlan számot dobok?
Az összes esetek
száma 6, mivel a dobókockával 6 különböző számot dobhatunk. A kedvező esetek
száma 3, mivel csak az egyes, a hármas és az ötös dobás jó nekünk. Ez három
lehetséges kimenetelt jelent. A képletünk tehát így alakul: P=3/6=1/2=50%, vagyis 50
százalék az esélye, hogy páratlan számot dobunk a dobókockával.
De
térjünk vissza a második osztályhoz!
Másodikban
csak játszani kell. A munkafüzet jócskán ad lehetőséget ennek gyakorlására, de
csak képekben.
Ezért
célszerű előtte egyszerű tárgyakkal eljátszani.
A
munkafüzet első feladata pl. zoknikról szól. Meg is néztem a fiókomat, kétszer
3 pár egyforma zoknim nincs. Sebaj, csináltam gyorsan papírból. Ezeket
tábla-gyurmával könnyű feltenni és rakosgatni. Ha valakinek nincs rá ideje,
egyszerű letépett vagy levágott papír darabkák is megteszik. Fő, hogy 6-6 db egyforma színű valami legyen. Én még raktam hozzá először két zöld zoknit is.
Bemelegítésül
egy kis igaz-hamis játékot játszottunk, mert ezt már elsőben is tanulták.
Pl.
Mindegyik kék. H
Van köztük kék. I
A kék több mint a sárga. H
Csak kék és sárga van. H stb.
Aztán
elővettük a dobókockákat. Először csak egy kockával,
majd kettővel dobtunk. Itt is először igaz-hamis játékot, majd valószínűségi
játékot játszottunk.
Pl.
Biztos, hogy hetet mutatnak a kockák.
Lehetetlen, hogy 13 legyen.
Lehet, de nem biztos, hogy a két kockán ugyanannyi
pötty van. stb.
A
munka füzet színes pálcikákról ír,
ami nekem szintén nem volt. Két sárga, két kék és két zöld színű tollal illetve
ceruzával helyettesítettem.
A
játék ugyanaz: először igaz-hamis állítások, aztán a valószínűségi játék. Ha
kiveszek egyet … ha kiveszek hármat … ha kiveszek stb.
Kezdetben
én mondom az állításokat, a gyermek csak eldönti, hogy igaz vagy hamis. Később
vegyük rá, hagy ő is próbálgasson. Próbálja használni a biztos, lehetetlen, vagy lehet, de nem biztos fogalmakat.
A
végén a munkafüzet kitöltése már
gyerekjáték volt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése