Kemény anyag!
Ezért én most megpróbálok némi útmutatót adni.
Nem
foglalkoznék vele, ha nem találkoztam volna a 2. osztályos munkafüzetben egy
érdekes feladattal. Házi feladat volt. Elvileg a tanulónak egyedül kellene
megcsinálnia. Bátorkodom megjegyezni, hogy ez egy kicsit nehéz egy másodikosnak.
Oszthatóságot tanultak ugyan, de csak a szorzótáblán belüli számokat szokták vizsgálni. Pl. megtanulják, hogy öttel az 5-re és a 0-ra végződő számokat lehet osztani, vagy hogy kettővel a páros számokat lehet osztani. De nem vizsgálják mondjuk a 23 405 számjegyet. Hogy 7-tel mi osztható? Csak azokat a számokat kell tudni, ami bent van a 7-es sorban: 7, 14, 21 … 70. A hárommal oszthatóságot megtanítottam, mert az egyszerű (nem úgy, mint a 7-tel). Szóval hárommal azok a számok oszthatók, amelyek számjegyeinek összege osztható hárommal. Pl: 12, mert 1+2= 3, vagy a 36, mert 3+6 =9, vagy a 42, mert a 4+2= 6, és a 3, a 9, a 6 számok oszthatók hárommal.
Oszthatóságot tanultak ugyan, de csak a szorzótáblán belüli számokat szokták vizsgálni. Pl. megtanulják, hogy öttel az 5-re és a 0-ra végződő számokat lehet osztani, vagy hogy kettővel a páros számokat lehet osztani. De nem vizsgálják mondjuk a 23 405 számjegyet. Hogy 7-tel mi osztható? Csak azokat a számokat kell tudni, ami bent van a 7-es sorban: 7, 14, 21 … 70. A hárommal oszthatóságot megtanítottam, mert az egyszerű (nem úgy, mint a 7-tel). Szóval hárommal azok a számok oszthatók, amelyek számjegyeinek összege osztható hárommal. Pl: 12, mert 1+2= 3, vagy a 36, mert 3+6 =9, vagy a 42, mert a 4+2= 6, és a 3, a 9, a 6 számok oszthatók hárommal.
Ezek
után, nézzük a munkafüzet feladatait! Három, egymást metsző halmaz kitöltését kéri.
Az
a.)-val semmi gond, a megadott számokat a megfelelő helyre írjuk.
A
b.) feladatnál, vagy az a.)-ban felkínált számokat írom, de akkor nem tudok
mindegyikbe írni, vagy kitalálok számokat, amik igazzá teszik. Az első szám, amire igaz, hogy 3-mal, 5-tel és
7-tel is osztható, az a 105!!!!!
Hogy
ezt egy másodikos (nagyobb gyerek is!) kitalálja, ahhoz módszert kell ismerni.
Ezért én most megpróbálok némi útmutatót adni.
1.
Először megfogható, rakosgatható tárgyakat
csoportosítsunk. Legyen az egyik halmaz eleme a játék, a másiké meg a pirosak. A
metszetbe a piros játék kerül.
2.
Játék a logikai lapokkal. Kerüljön
az egyikbe az összes kör, a másikba a lyukasak. Mi lesz középen? Ami
mindegyikre igaz, a lyukas kör.
Kerüljön
az egyikbe az összes kicsi, a másikba a körök. Mi lesz középen? Ami mindegyikre
igaz, a kicsi körök.
3.
A megfogható, rakosgatható tárgyak után jöhetnek számukra ismert, de kézzel nem rakosgatható dolgok, pl.
állatok, játékok, egyéb tárgyak.
Legyen
az egyik halmaz eleme a házi állatok, a másiké meg a négylábúak. A metszetbe a
kutya és a macska kerül.
4.
Kicsit már elvontabb, a síklapok
rakosgatása.
Vagy
képek. Piros tetős ház az egyik, és kétablakos a másik halmaz. A metszetbe a
piros tetős, kétablakos ház kerül.
5.
Végül, jönnek a számok. Először csak
két halmazzal. Legyen az egyik a
kétjegyűek, a másik a páros számok.
6. Majd ezt követően szorzásra, oszthatóságra vonatkozó
feladatok. Pl: a kettővel oszthatók, és a hárommal oszthatók.
Vagy
a három többszörösei, és a hat többszörösei.
7.
Ha két halmaz elemeit már tudja kirakogatni, és érti a gyermek, hogy mi az, ami
mindig a metszetbe kerül, akkor jöhet a három
halmaz. Itt is először tárgyakkal.
Pl, piros tető, kétablakos, ajtós házak.
8.
Ezt követően jöhet három halmazban,
számokra vonatkozó csoportosítása. Legyen az egyik a kettő többszörösei, a
másik a három többszörösei, a harmadik az öt többszörösei.
Amit tudni kell!
- Gyakorlásnál be kell tartani a fokozatosságot.
- Egy halmaz valamennyi elemére ugyanaz a jellemző, adott szempont szerint egyformák.
- Kettő halmaz metszetébe az az elem kerül, ami egyik halmazra éppúgy igaz, mint a másikra.
- A halmazok kitöltésénél, mindig bentről haladunk kifelé, tehát először a közöst keressük.
- Célszerű a csoportosításnál azt az elemet, vagy számot, amit egyszer behelyeztünk a halmazba, áthúzni, hogy még egyszer ne akarjuk leírni.
Ha rajtam múlna,
második osztályban, csak eszközök, játékok, képek rakosgatásával képeznék
különböző halmazokat. Megjegyzem, az alapkövetelmények között nincs is ilyen,
csak a munkafüzetekben.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése