Zárójelek a 2. osztályban


Online matekóránk

A zárójelek tanulása nem nagy ügy, nem tartozik a legnehezebb témakörök közé, én mégis egy mesével indítok, melyhez egyszerű, síkbábukat is készítettem. A mese csak ötletadó, szűkíthető, bővíthető. A lényege, hogy a Zárójel Zádor a király, ő az elsőrendű, a következők a királyfiak, ők a másodrendűek és végül, harmadsorban van az udvar népe.

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy hatalmas, izgalmas birodalom, melyet úgy hívtak, hogy a Matematika Birodalma. Volt neki egy igazságos királya, akit Zárójel Zádornak hívtak. Volt három vitéz, daliás fia, akiket Osztás Oszkárnak, Bennfoglaló Beninek és Szorzás Szólátnak hívtak. Derék, jóravaló királyfiak voltak, egyik nap azonban mégis nagy veszekedés támadt köztük, szinte ölre mentek. Mindegyik édesapjuk trónjában akart üldögélni. Mindegyik azt állította magáról, hogy ő a legjobb, a legalkalmasabb, sőt különb mindenki másnál. Édesapjuk, Zárójel Zádor, mikor meghallotta a nagy zsivajt, rögtön rendet teremtett köztük. Kijelentette, hogy a trón csak az övé, oda senki más nem mehet. A három királyfi pedig teljesen egyenrangú, de csak a király után. Az udvaroncok és az udvarhölgyek csak a király és a hercegek után következnek.
Ha a királyfiak a király döntését el nem fogadták volna, az én mesém is tovább tartott volna.

A „műsorunk”, azaz az óránk, egy (kicsit lopott) bejelentkező képpel és egy félelmetes oroszlánbőgéssel kezdődik. 

Aztán megjelenik a tanító bácsi, a mindentudó bagoly. A mesét a Mesemondó Cicus adja elő. Ezenkívül sok más báb van még, alkalomszerűen, a helyzetnek megfelelően szerepelnek. Munkánkat még egy fekete tábla és kréták segítik, egyrészt mert ez jól látszik a „túloldalon”, másrészt így nem kell annyi papírt pazarolni.

Gyakorlásnak elővettem 3 egyforma műanyag virágcserepet, és azokat teleraktam feladatokkal. Az egyikbe szövegesek, a másikba római számok, a harmadikba osztás, bennfoglalás és szorzások kerültek.  Lillának csak meg kellett mondani, hogy kitől kér feladatot (csacsitól, malackától, majomtól), amit én kivettem, megmutattam, ő pedig megoldotta.

A mese és jó pár feladat megoldása után, a zárójel használatának szabályát már a kis tanítványom fogalmazta meg. Ezek után megcsináltuk a házi feladatot (amit az igazi tanító néni adott) és eltelt a betervezett egy óra.

Megjegyzések

Megjegyzés küldése