tojástartó

Irányok, fejlesztő játék kicsiknek

A tájékozódás fontosságáról sok szakember, sokféleképpen ír, és rengeteg tanulmány olvasható. A bőséges lehetőségből Dudáné Driszkó Adrienn: A tájékozódás fontossága című írást választottam, és adom közre annak rövidített változatát. Szokásomhoz híven, készítettem egy játékot is hozzá, mellyel az előre, hátra, jobbra, balra fel irányok játszhatók, gyakorolhatók.

Római számok

A római számok írása és olvasása sok gyermeknek, néha még felnőttnek is gondot okoz, pedig (tantervtől, és a használt tankönyvtől függően) már 2. vagy 3. osztályosnak tudnia kell. Ehhez próbálok most egy kis mankót adni, de bárkinek jobb módszere van, írja le, biztosan sokan örülnének neki.

Nem babra megy a játék

Nem, nem! Komoly játék egy marék babbal és egy tojástartóval. Már két játékot bemutattam: a „Könnyű, mint az egyszeregy”, valamint a „Gépes játék tojástartóból”, és most itt egy harmadik ötlet. Ehhez a tojástartón és a babon kívül kell még valami, a babnál nagyobb bigyó (gomb, gyöngy kis kavics, stb), nálam elszakadt nyaklánc fagyöngye. A játék pedig a szóbeli és az írásbeli összeadás átmenetét szolgálja. 

 

Könnyű, mint az egyszeregy

A nagyon egyszerű, könnyű, világos faladatok megoldásakor szoktuk mondani: Könnyű, mint az egyszeregy. A mostani játék tényleg nagyon egyszerű, sokkal egyszerűbb, mint a szorzótábla megtanulása. (Gondolom, minden felnőttnek van ezzel kapcsolatos emléke.) Szóval ez egy egyszerű játék, egy eszköz, amellyel a szorzás fogalma kialakítható és a szorzás gyakorolható. Szinte semmi nem kell hozzá, csak egy tojástartó (nem mindegy hogy milyen) és rakás apró kütyü (ami lehet bab, kukorica, kavics stb). 

Gépes játék tojástartóból

Valamikor régen (nem tudom, hogy van-e még ilyen) alsó tagozaton matematikában, a műveletek gyakorlására használtunk egy bizonyos „gépes” feladatot. A lényege az volt, hogy rajzoltunk egy táglapot (amit gépnek hívtunk) fülül 2,3, vagy 4 nyílással, alul pedig eggyel. Azt játszottuk, hogyha bedobunk fent pl. 2 és 4-et, mi történt vele, hogy 6, vagy 8 esik ki, illetve ha bedobunk 2 és 4-et, és a gép összeadja, mi fog kipottyanni. Hát, mi most ezt a „gépet” csináltuk meg tojástartóból.

Mondák és legendák 2.rész

A Mondák és legendák 1. részben bemutattam Merlint, a nagyvarázslót, most pedig – folytatva a témát – a Kerekasztal lovagjait és Artúr király bábuit teszem közzé. Mint annyiszor, most is tojástartóból készítettem a kis figurákat. A Neten megnéztem, nagyjából hogy néztek ki az akkori lovagok és hogy, hogy hívták a leghíresebb 12-őt. A neveket ráírtam az asztalra, na nem azért, mintha azt gondolnám, hogy egy gyermeknek azt tudnia kellene, inkább csak a magam segítségére. Hiszen játék közben beszélgetni kell a régmúlt történeteiről, így elkerülhetetlen a nevek említése.

Mondák és legendák 1.rész

A mesék, mondák és a legendák ismerete (különösen a híresebbek) szerintem fontosak a gyermekek életében. Rengeteg dolgot tanulhatnak belőle: igazság, kiállás a jóért, becsület, segítségadás jelentősége, becsület és egy minimális történelmi ismeret. Most arra teszek kísérletet, hogy egy-két általam fontosnak tartott és kedvelt legendát vagy hőst megismertessek az unokámmal. Kezdetnek a kerekasztal lovagjait és Merlint, majd a honfoglaló hét vezért, Mátyás királyt, az egri hősöket stb.

Oldalak

Subscribe to RSS - tojástartó