iskolára készülve

A játék szerepe a gyermek fejlődésében

Játszani jó és hasznos! Különösen a gyermekek esetében. Ezt mindenki tudja. Mégis mennyi akadályt gördítenek a felnőttek a gyerekek játék lehetőségei elé! A „Ne fogd meg, mert piszkos lesz a kezed, ne lép a pocsolyába, le ne ejtsd, fel ne menj rá, …!” óvásoktól kezdve a különböző különórákon keresztül, az otthoni magolásokig, és még sorolhatnám.

Vetés gyerekesen

Még tél van, de már a tavaszra és a kertre gondolok. Nem árt, ha gyerekeket is bevonjuk az előkészületekbe. Kezdetnek 10 db retek magocskát vetünk el, a jó meleg szobában. A jelenlegi „kiskertünk” egy tojástartó. A magocska pedig első lépésben a szobában csírázhat, kihajthat, aztán ha kinőtte a tojástartót, akkor a felsőrészt kitesszük az udvarra, a talajra.

A mozgás maga az élet

A mai emberek egyre kevesebbet mozognak, egyre többet üldögélnek, hol a számítógép, hol a TV előtt, vagy valamilyen kütyüvel. Sajnos a gyerekek is. Mindenki tudja, hogy ez így nem jó, mégsem változik semmi. A British Columbia egyetem kutatása szerint azok a mozgásfajták, melyek megemelik a pulzust, megnövelik az agy bizonyos területének méretét, mely a memóriáért és a tanulásért felelős, így segítheti a feledékenység megelőzését is. 

Nyolc bevált módszer a hatékony tanulásért

Ismét Konfuciusz gondolataira támaszkodva, a hatékony tanulásról írok. „Mondd és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd hogy csináljam és megértem.” A http://eletrevalogyerek.hu/blog/tanulasi-modszerek-a-hatekony-tanulasert/ oldalon találtam a hatékony tanulásról egy remek cikket, ajánlom mindeni figyelmébe. Amit most közreadok, az csak egy kis ízelítő.

A helyes ceruzafogás

Gyakori probléma a helytelen ceruzafogás. Ha túl kicsi a gyermek, akkor ez természetes, de négy év felett, már nem árt, ha tudatosan segítünk a jó szokás kialakításában, hisz a rossz ceruzafogás nem esztétikai kérdés. A szöveg melletti kis kép jól mutatja, hogy kb. hány éves, milyen szinte lehet a ceruzafogásban.

Matek, vagy játék?

Ismét egy egyszerűen kivitelezhető, matematikai játék kicsiknek.  A képen látható módon nyolcból elvehetünk egyet, kettőt, hármat stb. de ugyanezzel a lappal héthez, hathoz, öthöz stb.  hozzáadhatunk egyet vagy kettőt. Röviden, a nyolccal csinálhatunk bármit: összeadhatunk, kivonhatunk, pótolhatunk.

Szám-süni, 3-5 éveseknek

Középső unokám 4 éves. Neki készítettem (készítettük) a következő játékot. A játék lényege, hogy van egy süni alakú tábla, melyen csoportokban pöttyök, és van  8 db tojástartóból kivágott „bábú” melyen számok vannak. A cél, hogy a megfelelő pöttymennyiségre, a megfelelő szám kerüljön, ezzel kialakítva, illetve befejezve a kis sündisznót.

Betű-bringa

Betű, mert betűkről szól, és bringa, mert két kerék forog (bár nem egy irányba, hanem egymással szembe), és az összeolvasást lehet vele gyakorolni. A tárcsákon rengeteg, pontosabban 16 betű van, de a gyermek mindig csak kettőt lát egymás mellett, mert a többi el van takarva. A kerekeket külön-külön lehet tekergetni, így a 16-16 betűből számtalan összeolvasási lehetőség, esetleg értelmes szó hozható létre.

 

Nyomtatott és írott betűk

Mint ahogy a Betű-kör című írásomban jeleztem, folytatom az írott és nyomtatott betűk kapcsolatát gyakorló feladatok sorát. Ezúttal a kép és a nyomtatott betűk mellé kerül az írott, de már le is kell másolni. A feladat nem nehéz, mert a pauszpapíron keresztül jól látszik, mindössze követni kell a halvány írást. A feladatot többször is el lehet végezni, csak a pausz lapot kell kicserélni. 

Oldalak

Subscribe to RSS - iskolára készülve