Pillangók és törtek (3 .rész)

Nem terveztem, hogy a törtes témát folytatom, de olyan sok visszajelzést kaptam, hogy muszáj valami írnom rá. Annál is inkább, mert sok nagyon jó javaslatot kaptam, amiről azt feltételezem, hogy sokan tudnák hasznosítani. Pl: A lepkék csak kétszínűek legyenek, még pedig úgy, hogy a kettő egymást egy egészre egészítik ki (1/3 és 2/3). Az egyik szín mindig a beszínezett részt a másik szín a nem beszínezett részt mutatja.

Egy másik vélemény szerint a virágok, törtek szerint legyenek egy-egy színűek, pl: a harmadok sárgák, a negyedek kékek, a hatodok pirosak stb. Az egyik olvasó azt javasolta, hogy a virágok úgy készüljenek, hogy a kupakot körberajzolják a gyerekek (ez a közepe) szirmokat pedig változatosan, ötletszerűen különbözőre készítsék.

Jobban tetszett az az ötlet, miszerint számítógépen egy virágot megcsinál valaki, aztán ctrl C, ctr V-vel sokszorosítja a lapon, majd kinyomtatja.

Nem csak formai, tartalmi ötletek is jöttek. Egyet el is készítettem. Az újítás lényege, hogy feladatlapokat készítünk (ezt lehet kézzel, vagy számítógéppel), és a feladatlap és a már meglévőpillangók segítségével szemléletesen gyakorolhatjuk az azonos nevezőjű törtek összeadását. A feladatlap egyszerű: egy-egy 5 cm-es sor kell, amiben kellő távolságra +, = jel kerül, ide jönnek majd a pillangók. Az 5 cm-es sorok között üres karikák vannak. A gyermek feladata, hogy a felnőtt által kirakott pillangók szerint rajzoljanak a körbe. Pl: kirakom a 2/8 és a 4/8-ot. Megbeszéljük, hogy ennek az a neve … nyolcad, azért mert 8 részre van osztva. Tehát a kört is 8 részre osztjuk, úgy hogy először felébe, aztán megint felébe, aztán megint felébe. Hány nyolcad van az első lepkén? 2, ezért kettőt színezünk. Hány nyolcad van a második lepkén? 4, ezért négyet színezünk. Ezek után a lepkén és a körben is világosan látszik, hogy a nyolc részből hat van kiszínezve, vagyis 2/8 meg 4/8 az összesen 6/8.

De ugyanezt lehet fordítva is. A felnőtt rajzol, és ahhoz keres lepkét a gyermek. Ez egy kicsit könnyebb a picik számára.

Várom a további ötleteket!

Cimkék: