Pillangó módszer (2.rész)

Nem tudom ki a módszer kitalálója, én Dr. Székely Zsuzsa írásából ismerem. Azért adom közre, mert tudom, hogy sok kisdiáknak gondot okoz a „törtet, törttel …” művelet, ez pedig egy egyszerű, mesés megoldás (nyilván a tényszerű magyarázatot nem nélkülözi). Nem az iskolákban tanultak helyett, hanem annak csak kiegészítésére ajánlom minden érdeklődőnek. A módszer a pillangó nevet, a formájáról kapta.

 

Mint ahogy a pillangó egy-egy szárnya látszatra kétrészes, úgy a törtek is két részre oszthatók (nevező és számláló). Az egyik szárnyban az egyik tört, a másikban a másik tört, közte az összeadás jele.

Az egyenlő nevezőjű törtek összeadása vagy kivonása általában nem gond, összeadom, illetve kivonom a számlálót és a nevező változatlan marad.

Más a helyzet, ha a nevező nem egyforma. Ekkor segít a pillangó. A képről szépen leolvasható: Ha ¾ és a 5/6 össze akarjuk adni, belerajzoljuk egy pillangó szárnyaiba. A négyet és a hatot összeszorozzuk, ez kerül a farokba: 24 (nevező). Összeszorozzuk átlósan a 3*6 és a 4*5, ez kerül a szarvacskák mellé, majd összeadjuk: 38 (számláló). Ez több mint egy egész, tehát egyszerűsítjük.

Kivonásnál hasonló a helyzet, csak akkor a szarvacska melletti számokat nem összeadom, hanem kivonom.

Nem gondolom, hogy mindig pillangót kell rajzolni, ahányszor különböző nevezőjű törtet adunk össze vagy kivonunk, elég ha emlékeztetjük a pillangó szárnyaira.

Cimkék: