Tanulási módszer, Regina-betűk

Gyakran nézegetek, kutatgatok az interneten új, szép, érdekes dolgok reményében, így leltem a minap egy könyvre. A könyv rövid ismertetője és egy-két képe felkeltette az érdeklődésemet, ezért rámentem az ajánlott weblapra (www.reginabetuk.hu), sőt sikerült egy könyvet is beszereznem. A könyv nagy maglepetés volt. Először azért mert túl nagynak, túl vastagnak és túl nehéznek ítéltem meg, ahhoz képest, hogy kisgyermekek fogják majd forgatni. Aztán amikor belelapoztam, megértettem: ez egy munkáltató könyv, amit felnőtt segítségével kell használni, és a nagy része játék, illetve kivágandó betű. No, így már mindjárt más – gondoltam magamban – és belevetettem magam a könyv világába.

Amiről írni fogok nem más, mint a Regina-betűk csodagyerekeknek, Oszaczki Regina könyve, Madár Eszter rajzaival.

Sajnálattal állapítottam meg, hogy a szerző csak a szülőkre gondolt, pedig MI NAGYSZÜLŐK, mi sem akarunk kimaradni semmi fontosból, ami a kisunokánkat érinti. A betűvetés pedig az. Nagyon fontos. Az első találkozások a könyvvel a betűvel egy életre meghatározhatják a tanuláshoz és a tudományokhoz való viszonyukat.

Elgondolkodtam, hogy mitévő legyek: tartsam magamnál a könyvet és hetente, kéthetente, amikor találkozunk, csináljunk meg egy rakás feladatot, vagy adjam oda lányomnak, aki mindennap együtt van kisfiával és akkor használják, amikor akarják. Megtaláltam a megoldást! A könyv rengetek játékot, feladatot tartalmaz és sokhoz eszköz is kell. Nekem több időm van a barkácsolásra, ezért az eszközigényes játékokat majd én készítem és én játszom az unokámmal, a többit rábízom a fiatalokra. A „Betűtekét” és a „Pin-pong halászat” eszközeit már el is készítettem, és most a „Gyertya és festés” előkészületeinél tartok. A sok játék közül csak egy eszközös és egy eszköz nélkülit írok le, ha valakit érdekel a többi, nézze meg a fent ajánlott weblapot.

Eszközös, Betűteke 28.oldal: üres flakonra betűket ragasztunk és kislabdával megpróbáljuk eltalálni a kívánt betűt. Lehet tovább fejleszteni: a labdára is írunk betűt. Ha a flakonokon csak mássalhangzók vannak, a labdán pedig magánhangzó, és amikor gurítunk hosszan, hangosan mondjuk a guruló magánhangzót, találkozva a flakon mássalhangzójával, észre sem viszi a gyerek és megtanult összeolvasni (bár ez nem célja a könyv szerzőjének).

Eszköz nélküli, „Majonézzel, mustárral” 56.oldal: Én kiegészítettem Ketchuppal. Hál’ istennek az én kisunokám nagyon jó étvágyú. Szeret finomakat enni, de szeret játszani is evés közben. A Szerző ötlete nyomán mostantól a tubusból a mustárt, majonézt és a ketchup-ot csak betűalakban fogjuk kinyomni. Természetesen nem csak az Ő tányérján, hanem a mienken is (hadd legyen több olvasnivalója).

Azt, hogy nem kell majd unszolnom a „tanulást” abban biztos vagyok. A könyv képei olyan bájosak, kedvesek sokatmondóak, hogy öröm nézni. Nagyon tetszik, hogy a forma és a tartalom összhangban, illetve a kis és nagybetűk együtt vannak. Pl az „a” -„A” kis autó - nagy autó, vagy az „i” -„I” kis indián - nagy indán, és még sorolhatnám. Tapasztalatokról még nem tudok beszámolni, mert még csak én foglalkoztam a könyvvel. Terveim szerint eljátszogatunk vele a kisunokámmal, esetleg a barátaival, és pár hónap múlva beszámolok az eredményről.

Kedves Olvasóim! Ha van köztetek valaki, aki ismeri és kipróbálta a könyvet, írjon nekem, ossza mag velünk észrevételeit, valamennyiünk okulására. Írjatok arról is, hogy mi a véleményetek az iskolakezdés előtti betű-hang, olvasás tanulásáról.

Cimkék: 

Hozzászólások

Regina-betük

Érdeklődéssel olvastam a cikket. Valamennyire ismerem a könyvet. Én egy percig sem éreztem, hogy szülőknek vagy nagyszülőknek szól a könyv, illetve a módszer. Érdeklődő gyerek és lelkes felnőtt, ez a lényeg.
Mária

Regina-betűk

Kedves Mária!
Biztosan igazad van. A cikk megjelenése után egy levéllel tisztelt meg a könyv szerzője, melyből most válaszként idézek:

"...a könyv megszólítása is "Kedves olvasó!", mert gondolok itt nagymamákra,papákra, pedagógusokra, mostohaszülőkra, nevelőszülőkre,keresztanyákra stb. Kérlek, ne érezd, hogy mint nagymamát kihagytalak a könyvből. Olvastam ilyen gondolatot a cikkedben, és nem akarom, hogy úgy érezd, hogy háttérben, kiszorítva, vagy bármiképp megkülönböztetve gondolok rátok nagymamákra. Nagyon is szeretlek titeket, és rendkívüli személyiségformáló hatással vagytok jelen az unokák életében."

Nagyi

Regina

Kedves Nagyi!
Lesz a könyvnek folytatása?
Rózsa

Regina-betűk

Kedves Rózsa!
Nem igazán tudom, milyen folytatásra gondoltál. Tudomásom szerint ennek a könyvnek csak a betűtanítás volt a célja, ezt pedig ezzel az egy művel elérte. Ha azonban a szerző újabb könyvvel áll elő, arról is számot fogok adni.
Üdvözöllek
Nagyi

Segítség a beszédtanításban

Kedves Nagyi! Boldog új évet kívánok!

Egy kétségbe esett édesanya kéri a segítségét. Majdnem 3éves a kisfiam (március 2-án tölti) és nem akar beszélni.Szeptemberben megy oviba,de már előre félek,hogy ki fogják csúfolni, hogy nem beszél.
A szókincse: apa,anya,mama,néni,nem,dob,nyam-nyam,autó ("abu"-t mond rá)az "igen" is valami halandzsa, de kb. ennyi szóval érteti meg magát + 2hónapja kezdte el mondani az állathangokat. Visszahúzódó, szerény, jó magaviseletű egészséges kisfiú és mindent megért, csak nem utánoz minket, nem jött meg a kedve a beszédhez. Sokmindent kipróbáltam, hogy beszédre tanítsam, a netet is bogarászom, de még nem találtam olyant ami bevált volna nálunk.
Voltunk pszihológusnál, logopédusnál, de semmi sikerrel nem jártunk.
Arra gondoltam, hogy ez a könyv nem lenne jó beszédtanításra? Ahogy ebből a pár képből láttam, annyira játékosan tanítja a betűket.
Ön szerint érdemes lenne megvásárolni a Reginás könyvet?
Vagy tud ajánlani valami módszert, hogyan szerezhetek neki kedvet a beszédhez?
Azt olvastam a neten, hogy a mozgással össze kell hozni a beszédtanítást, de az én kisfiam, az Ármin inkább autózós, legózós, nehezen bírom kirobbantani onnan, szépen eljátszik magával.

Nagyon szépen köszönöm:
Izabella

Regina-betűk

Kedves Izabella!
Kétségbe esésre semmi ok! Vannak gyermekek - különösen fiúk - akik később kezdenek beszélni. Számtalan ilyennel találkoztam már. Az meg különösen megnyugtató, hogy voltak szakembereknél, és ők nem állapítottak meg semmilyen rendellenességet.
Amit tanácsolni tudok: türelem, szeretet,megértés!
A Regina-betűk könyv, tényleg szenzációs, és a megvételét is ajánlom, de egyenlőre ne használják. Ráér az még egy-két évet.
Megnyugtatásul elmesélek egy igaz történetet (remélem akiről szól nem sértődik meg). A nevet szándékosan megváltoztatom.
Petike már 3 éves volt és nem beszélt. Beíratták az oviba, és ott sem beszélt. Úgy négy éves lehetett, amikor odament az anyukájához és azt mondta:
Keksz
Nincs keksz - válaszol anyuka
Keksz - mondta ismét
Nincs keksz, majd holnap veszünk.
A k.... a..... ebben a házban sosincs keksz?! káronkodta el magát a kis négyéves.
Onnantól kezdve le sem lehet állítani, annyit beszél.

Baráti üdvözlettel
Nagyi