iskola

A helyes ceruzafogás

Gyakori probléma a helytelen ceruzafogás. Ha túl kicsi a gyermek, akkor ez természetes, de négy év felett, már nem árt, ha tudatosan segítünk a jó szokás kialakításában, hisz a rossz ceruzafogás nem esztétikai kérdés. A szöveg melletti kis kép jól mutatja, hogy kb. hány éves, milyen szinte lehet a ceruzafogásban.

Matek, vagy játék?

Ismét egy egyszerűen kivitelezhető, matematikai játék kicsiknek.  A képen látható módon nyolcból elvehetünk egyet, kettőt, hármat stb. de ugyanezzel a lappal héthez, hathoz, öthöz stb.  hozzáadhatunk egyet vagy kettőt. Röviden, a nyolccal csinálhatunk bármit: összeadhatunk, kivonhatunk, pótolhatunk.

Szerencse, pech és egy kis számolás

A bemutatásra kerülő játék nem titkolt szándéka, egy kis összeadás és kivonás gyakorlása 2-3. osztályosoknak. A tanulás is könnyebb, ha játékosan történik, így szerkesztettem egy filléres társasjátékot. Csak egy dobókoca és tojástartó kell hozzá. De ha valakinek nincs tojástartója, korong segítségével egy kartonlapra megrajzolva is elkészítheti a játék.

Síkidomok

Egy kis laza matek tanév elejére! Két, vagy három összekapcsolt körlap nagyon sok játékra, játékos tanulásra ad lehetőséget. Mi már legalább 6-8 ilyet csináltunk: írott és nyomtatott betűk párosítása, betűkből szavak kitekerése, évszakok jellemzőinek csoportosítása, és még sorolhatnám. Most pedig síkidomokat kapcsolunk össze a nevükkel.

Palatáblától a tabletig

Ne ijedj meg Kedves Olvasó, nem akarok kultúrtörténeti fejtegetésbe bocsátkozni, és isten őrizzen, hogy visszasírjam a múltat, csak a minap egy skanzenben láttam egy régi osztálytermet, és erről rengeteg dolog jutott eszembe. A legelső, ami feltűnt, hogy a látogató idős emberek, akik ülhettek ilyen régi padokban a háromlábú fekete tábla előtt, épp olyan szeretettel és mosollyal nézték a régi tárgyakat, mint a fiatalok vagy gyerekek, akik már csak könyvekből vagy filmekből ismerhették azokat. Érdeklődéssel nézték a régi olvasókönyvet, böngészték a tanrendet és a régi gyöngybetűkkel írt fogalmazásokat. Együtt érző mosollyal nyugtázták, hogy bezzeg régen elég volt a palatábla és egy olvasókönyv … és közben lelkesen fényképezett mindenki a telefonjával.

Ismét törtek: Törtes-kirakó

A matematikában vannak olyan részek, amik sok gyermeknek gondot okoznak, de nem azért mert olyan nehéz, hanem azért, mert nem tapasztalati úton akarják az ismereteket elsajátíttatni. Sajnos sok iskolában  elmarad, vagy kevés időt szánnak a tevékenykedtetésre, ami érthető is, hisz 30 gyermek (egyéni) méricskélését, sőt a méricskélés begyakorlását nehéz megoldani. Többnyire se idő, se hely, se eszköz nincs hozzá. A mértékváltásra és a törtekre gondolok elsősorban. Mindkettőre tettem már fel játékot, most egy törtes-kirakót mutatok be.

Hogyan lehet a bolygók nevét 10 perc alatt megtanulni?

2012-ben készítettem egy „Röpike” nevű játékot, mely felakasztva légiesen, könnyedén a legkisebb levegő mozgásra képes volt forogni. Majd ennek mintájára 2013-ban megcsináltam a „Bolygók” nevű játékot. Időközben három olvasómtól kaptam egy-egy verset, melynek valamelyikével véleményem szerint gyerekjáték lesz megtanulni a bolygók nevét, akár a legkisebbeknek is.

Tanulási módszer: Képre-kép

Két fontos elemét szeretném kiemelni a sikeres tanulásnak. Az egyik, hogy a legtöbb kisgyermek – de sokszor még a felnőttek is – jobban megjegyzik a dolgokat, ha kép formájában is látja, és főleg ha színes, a másik pedig, hogy tudjon lényeget kiemelni.

A Képre-kép módszer ehhez nyúlt segítséget, elsősorban kisiskolásoknak. Az eszköz, amit készíthetünk hozzá, egyszerű.

Oldalak

Subscribe to RSS - iskola